Zijn dat wolken ?

23 februari 2024 - Dongara, Australië

Even een schets van de situatie waarin ik dit blog schrijf: we hebben net een magnetronmaaltijd met verse sla gegeten en zitten op ons terrasje voor ons rode blokhutje. We horen de Indische Oceaan die een paar honderd meter van ons verwijderd is. We zien de zon langzaam ondergaan en genieten van een windje dat hier heel aangenaam waait. Overdag is het 38,5 graden geweest maar nu is het een feestje om buiten te zijn. Het huisje is klein maar fijn.

Vanmorgen zijn we uit Perth vertrokken om het derde deel van onze reis langs de westkust van Australië te beginnen. De VW Tiguan, waar we gisteravond zo blij mee waren, blijkt na 3500 km een beurt nodig te hebben. Wij verwachten rond de 7000 km te gaan rijden en moeten terug naar Sixt voor een andere auto. We zijn blij dat we opnieuw een Tiguan meekrijgen. Bij alles in deze auto krijg je "assist" waaronder "lane assist" en daarnaast nog is alles "adaptive" ! Maar helaas wel zelf tanken.

Het is dus een moderne, grote auto met power en veel electronica. Hij rijdt heerlijk.

Ons derde deel van de reis gaat van Perth naar Broome en weer terug. De heenweg met stops van minimaal 2 dagen, de terugweg zal nog rustiger verlopen. We verwachten meer vakantiegevoel dan hiervoor, samen met een meestal aangename temperatuur en meer mogelijkheden om te snorkelen.

Vandaag rijden we naar Dongara, een route van 350 kilometer, die non stop 4 uur zou duren. Wij stoppen onderweg, na een uur rijden, bij Yanchep National Park. Dit park heeft mooie wandelpaden langs verschillende soorten bomen en Engelse grasvelden. Het is hier heel rustgevend. In de bomen zitten zwarte Kaketoes met een korte staart. Een stukje verderop woont een kolonie Koala's. Je moet goed omhoog kijken. Er zijn 3 koala's thuis. Ze liggen lekker te slapen in de bomen, in allerlei verschillende houdingen. Wat zijn ze toch schattig om te zien. Deze komen oorspronkelijk uit de dierentuin van Perth. Aan de westkust komen eigenlijk geen Koala's voor, terwijl deze het goed naar hun zin hebben. Waarom dat zo is wordt ons niet duidelijk. Wel leren we dat het nachtdieren zijn en dat ze hoog in de boom veilig zijn voor roofdieren zoals dingo's. We drinken nog een cappucchino in een kneuterig café tje en vervolgen onze reis.

Opeens zien we voor ons boven het landschap wolken verschijnen...of toch niet?  Na een stukje verder rijden, zien we dat het knalwitte zandduinen zijn ver buiten de kust. Met de drone krijgen we ze heel mooi te zien. Als we door rijden zien we een bordje dat aangeeft dat we door Wanagarren National Reserve rijden. Er zijn meerdere plekken met deze witte duinen. Het doet ons denken aan het Parque Holandés op Fuerteventura. We naderen steeds meer de kust van de Indische Oceaan. De zandduinen moeten wel van het zand van de oceaan komen en door de wind hier naar toe geblazen zijn.

Hierna is het nog 2 uur rijden naar Dongara via de Indian Ocean Drive. Langs de weg komt de oceaan af en toe in beeld, de duinenstrook is heel afwiselend en we komen rond 4 uur aan bij ons blokhutje. De dame bij de receptie komt oorspronkelijk uit Chili en heeft een drukke dag omdat ze dit  weekend helemaal volgeboekt zijn. Wij krijgen een rood huisje toegewezen. Het staat op palen, heeft een terrasje en is klein maar fijn. We zijn blij dat we zijn aangekomen en installeren ons en onze spullen. Dan lopen we tussen het paarse en het blauwe huisje door naar de kust. Het strand doet ons denken aan het strand bij Adelaide, met allemaal kleine zandduinen die deels begroeid zijn.  We eten op het terrasje met een glaasje rode wijn en genieten van dit moment. De zwaluwen vliegen om onze huisjes heen in de schemering. Voor het paarse huisje zit een man ook te genieten van de wind om ons heen. Hij werkt als electricien,100 km landinwaarts hiervandaan, om een vezelnetwerk aan te leggen. Hij vertelt dat hij in temperaturen van boven de 40 graden heeft gewerkt. Hij woont in Canberra en verblijft hier 3 weken.

Onderweg kreeg ik het verzoek van AirNorth om aan te geven wat we van de vlucht vonden. Nou, dat wordt een lang verhaal dat we met genoegdoening zullen invullen en versturen. Hun rating zal er niet op vooruit gaan !

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl