Where the Glacier meets the Rainforest.

13 februari 2020 - Foxgletsjer, Nieuw-Zeeland

Vandaag gaan we naar de Franz Joseph Gletsjer, door Julius van Haast vernoemd naar de man van Sissi. Hij ligt 25 kilometer verderop en de weg er naar toe gaat met veel bochten door de bergen. Langs de kant van de weg groeien veel verenvarens, deze zijn naar de Prince of Wales genoemd, en groeien als een soort veren aan de steile rotswanden. Vlak voor het dorpje zien we een brede rivierbedding liggen, die door het smeltwater van de gletsjer gevoed word. We stoppen aan de kant van de weg om het beter te kunnen zien. We moeten over twee dammen en een stroompje water heen lopen om beloond te worden met een spectaculair zicht op de rivierbedding van de Waiho River, die honderden meters breed is. Een groot deel ligt nu droog, in de modderige bodem met keien is het stroompatroon van de forse regenval van een kleine week geleden te zien. Lopend op dit bijzondere plekje zien we de bewolking een beetje openbreken en komt de bergtop inclusief een deel van de Franz Joseph gletsjer in beeld, een plaatje. We rijden verder naar de parkeerplaats en wandelen, door het regenwoud, in de richting van de gletsjer. De gletsjer tong kunnen we op twee kilometer afstand benaderen en mooi zien. Het blauwe ijs doet me terugdenken aan de gletsjer in Noorwegen, waar we destijds met onze dochters op hebben gelopen. In dit gebied zijn er veel plekken waar je schade kunt zien van de recente regenval; zijkanten van de weg zijn naar beneden gezakt, in de bergwand zie je de gaten die hierdoor geslagen zijn. Er wordt overal aan de weg gewerkt om de schade te herstellen. Over drie dagen wordt er weer flinke regen voorspeld (komende zondag meer dan 50 mm!), dan zitten wij gelukkig een stuk noordelijker. In de middag zijn er nog wat gaten in de bewolking en rijden we op goed geluk naar een uitzichtpunt, 10 kilometer buiten ons dorpje. Mount Cook blijft onzichtbaar maar we zien in de verte wel Fox Glacier op de berg liggen. We hebben weer een top dag te pakken. 's Avonds gaan we in het bos op zoek naar glimwormen. Gewapend met een zaklantaarn lopen we een stukje het bos in en ja hoor, er zijn groepjes glimwormen actief. De blauwe lichtjes die ze met hun staartpunt maken om vliegjes aan te trekken zijn in het donkere bos goed te zien. Het is heel apart om in het donker in een bos te lopen met allemaal (groepjes) mensen om je heen.

1. Jeannette:
    13 februari 2020
    Lagen die rotsblokken eerst op de weg? (versterkte dijkbewaking). Wat heb je toch een sterke man Hennie!
  2. Andre&Hennie:
    13 februari 2020
    Hij is zeker sterk en zo slim!
  3. Mathilde:
    Mooie ruige natuur hoor.
    Het gaat maar door, en jullie hebben zeker nog week of 6 toch...
  4. Andre&Hennie:
    13 februari 2020
    Ja zeker, het blijft wat ons betreft nog zes weken doorgaan.
  5. Frans van Groeningen:
    13 februari 2020
    Schitterende reis, bedankt voor de verslagen. Andre, je zal het missen? maar troost je want door het slechte weer konden we weer niet golfen.
  6. Andre&Hennie:
    13 februari 2020
    Ja, het is nog mooier dan wij hadden verwacht!
    Wij hebben heel veel geluk met het weer, overmorgen gaat het hier 45mm regenen en dan zitten wij in het noorden (Nelson).
    Ik hoop begin april weer met jullie mee te mogen doen 🤗
  7. Leida:
    13 februari 2020
    Nieuw-Zeeland is duidelijk een bezoek meer dan waard! Prachtig landschap en ook zo afwisselend. Goede reisgidsen😁
  8. Andre&Hennie:
    13 februari 2020
    Zeker aan te raden! Niet meer wachten.... dan zien wij jullie in Auckland🤗