Op weg naar Adelaide

17 januari 2020 - Adelaide, Australië

Het motel in Balranald viel qua slapen een beetje tegen, door de dunne muurtjes kwamen de gehele nacht verkeersgeluiden heen en om 5 uur in de ochtend gingen de stratenmakers aan het werk. Dus een kort nachtje.....Voor het ontbijt gaan wij naar de overkant, waar de lokale bakker een ontbijt/lunch lokaal heeft. Heerlijk een warme panini gegeten met een mok cappuccino (dubbel shot versgemalen koffiebonen) en ieder een joekel van een ham en kaas croissant mee om de trek in de middag mee te stillen.

530 km om naar Adelaide te rijden. Eerst zien wij  grote wijnboerderijen langs de weg liggen welke overgaan in enorme graanvelden. De boeren hier rekenen niet in hectare maar in vierkante kilometer!

De automobilisten rijden, ook op de “auto arme” wegen, keurig onder de maximum snelheid. De boete voor 5km te hard rijden is $154 lezen wij bij aankomst in het hotel, vanaf vandaag besluiten wij dan ook de maximum snelheid als heilig te verklaren.

De klok mag weer een half uur achteruit, dit is het tijdsverschil tussen de staten Zuid-Australië en Nieuw Zuid-Wales. Op de scheidslijn van deze staten komen wij terecht in een “quarantine checkpoint”, er wordt gecontroleerd of wij fruit bij ons hebben (appels, bananen, sinaasappels etc.), deze zijn verboden uit angst voor beestjes of schimmels die meegenomen kunnen worden. Van onze voorganger worden bananen in beslag genomen!

Rond drie uur nemen wij onze intrek in het Ibis hotel in Adelaide. Het hotel ligt op 600 meter afstand van het centrum van de stad, bijna alle bezienswaardigheden zijn op loopafstand. In de hotelkamer zetten wij even de tv aan om het nieuws te horen. De regen doet her en der goed werk, maar er is ook nog veel ellende van de droogte en de bosbranden. Maar.....voor ons is het de “ver van mijn bed show”. Vandaag weer een prachtige zonnige dag en in Adelaide, waar ze een aantal dagen geleden veel last van de rook hebben gehad, is niets meer te merken van alle ellende. Melbourne ligt nu en in de afgelopen dagen onder een rookgordijn, maar daar gaan wij pas over anderhalve week naar toe.

Half zes lopen wij het centrum van Adelaide in en komen in een protest demonstratie terecht “students for the environment”, een aanval op het beleid van de huidige regering en met name de president. Het publiek wordt vurig aangemoedigd hem een “WANKER” te noemen. Na een paar straten te hebben doorlopen, komen wij terecht in het gebied van de universiteit en het conservatorium. Een groot gebied waar een heel prettige sfeer heerst. De “oudste” gebouwen zijn gebouwd aan het einde van de 19e eeuw maar stralen wel een bepaalde statigheid uit. Deze week worden er door de studenten concerten gespeeld, wie het eerst aanwezig is heeft een plaats. Dus morgenavond zijn wij er op tijd bij.....

1. Janny Nooij-Kapinga:
    17 januari 2020
    Jullie zullen je helemaal ‘thuis’ voelen met zo’n dubbelshot koffie! Veel plezier nog daar. Zo leuk om jullie te volgen en de foto’s te zien!
  2. Andre&Hennie:
    Hoi Janny,
    Ja, wij drinken hier weinig koffie, omdat er in hotels bij het ontbijt bruin water wordt geschonken. Des te meer genieten wij van de “echte” verse koffie ;)
    Dank, wij nemen je nog even mee!
  3. Theo:
    17 januari 2020
    heel wat kilometers/miles per auto maar graag de stand
    van de stappenteller
    zijn er wijninkoop plannen ?? eerst lekker voorproeven
  4. Andre&Hennie:
    17 januari 2020
    De stappenteller heeft z’n maximum bereikt, maar wij lopen gewoon door!
    Geen wijninkoop plannen, onze koffer moet straks onder de 23 kg zijn!
    Indien er niet gereden hoeft te worden proberen wij intern zoveel als mogen op te slaan ;)
  5. Jan en Ditzy van Beusichem:
    20 januari 2020
    dat boeren niet in hectare rekenen maar in vierkante kilometer is hier in nederland niet voor te stellen!
  6. Andre&Hennie:
    20 januari 2020
    Het is voor ons inderdaad onvoorstelbaar, wat een groot land. Er zijn hier 25 miljoen inwoners..