Waar graniet de oceaan ontmoet

4 februari 2024 - Esperance, Australië

Vandaag gaan we naar Cape le Grande National Park dat ten oosten van Esperance ligt. We hebben foto's gezien van prachtige witte stranden men helderblauw water en wilde kangoeroes die samen met je op de foto willen en we willen dat graag met eigen ogen bekijken. Op de weg naar Lucky Bay, die haar naam kreeg omdat Matthew Flinders hier in 1802 een veilige landing met zijn schip maakte, zien we steeds meer granieten rotsen die verspreid in de landbouwvelden liggen. Gedurende onze trip worden de brokken steeds groter. We stoppen bij een hele mooie berg van graniet, die Frenchman Peak heet, omdat de vorm zou lijken op de hoeden van de Franse troepen in de 19de eeuw. De berg is donker van kleur en heeft goudgele strepen heeft, wij vinden het meer lijken op een brownie, waar de gesmolten caramel over heen is gestroomd. De piek is een zwartkleurige rots die ons doet denken aan een kat die heerlijk uitgestrekt ligt te slapen boven op de heuvel. We gaan ons lekker te buiten met het maken van foto's en drone opnames. Er zijn ook bikkels, die vier uur lang een pad de berg op lopen, maar dat mag alleen als je achternaam Griffioen is. We rijden door tussen de broccoli's en de rotsen en zien ineens een prachtige baai liggen. Je kunt hier met de auto het strand op en dat doen wij ook een stukje. We hebben geen 4WD en parkeren tegen de duinrand aan. De wind is te hard om lekker te gaan liggen, dus we lopen een stuk langs de branding en terug. Het is hier echt adembenemend mooi. De beloofde kangoeroes hebben we niet gezien, wel wat zeemeeuwen en een zwarte scholekster. We rijden verder naar Whistling Cove waar de granietblokken en de zee elkaar echt ontmoeten, soms met een fluitend geluid van de wind die tussen de spleten door blaast, vandaar de naam. We sluiten ons bezoek af met Hellfire Bay. Deze baai is ook prachtig, en wordt omringd door graniet. We lopen een stukje van de korte hellfiretrail omhoog , wat ons mooie uitzichten en plaatjes oplevert. De baai is vernoemd naar het Sint Elmo's vuur, dat ook wel heksenvuur wordt genoemd. Op internet kun je lezen dat dat een weersverschijnsel is waarbij lichtgevend plasma wordt gecreëerd door een corona ontlading van een staafachtig object, zoals een mast in een atmosferisch electrisch veld. Het kan een voorteken zijn van een dreigende blikseminslag. Vandaag is het weer heerlijk, 20 graden, wind van de oceaan en wisselend bewolkt. Geen reden voor Sint Elmo om op te treden. s'Avonds kijken we "wie is de mol"  terug, weer een leuke aflevering.