Vulkanen Vlucht.

6 maart 2020 - Tongariro National Park, Nieuw-Zeeland

In Tongarino National Park is het mogelijk een wandeling te maken van 18 kilometer, die gaat langs vulkaantoppen en felgroene kratermeren. Veel toeristen doen die route te voet, wij hebben hem in een chesna gedaan. Dennis neemt ons mee voor een vlucht van 25 minuten, we zien Mount Ngauruhoe ofterwijl Doom van dichtbij, alsof je hem kan aanraken, en zien de donkere sporen van de lava van de uitbarsting van 1958 op de bergwand, dan vliegen we erboven en kunnen in de kratermond kijken. Vlakbij ligt iets lager de rode krater, we zien de felgroene Esmerald meren, zo gekleurd door algen, blauwe meren en een platte kratertop, die gevuld is met zn eigen lava. Van de bergwand komen rookpluimen. Iets verderop ligt Lake Taupo, ooit gevormd door een supervulkaan die een gat van 600 vierkante kilometer heeft geslagen. Even later zien we de waterval waar we eergisteren naar toe zijn gelopen. In de verte is een andere vulkaan met sneeuw op de top te zien. Zo ver je kunt kijken is het gebied vulkanisch van oorsprong, heel indrukwekkend. Na veilig op de grond te zijn geland rijden we in ruim drie uur naar Napier, een plaatsje aan de zuid-oost kust. Hier is in 1931 een aardbeving geweest waarna het hele centrum herbouwd is in art deco stijl. Onze gastvrouw is er trots op, ze praat als een waterval over haar leven met haar man, wijngaard van 6 hectare, schapen, koeien, geiten, hond en kat, en volwassen kinderen met gezinnen in Nieuw Zeeland en Duitsland. We verblijven twee nachten in een mooi huisje met uitzicht op de bergen, de oceaan en hun wijngaard. De oogst zit er aan te komen, hun druiven worden opgekocht door een wijnmaker die ze mengt met Pinot druiven om er rose van te maken.

1. Mathilde:
    6 maart 2020
    Jeetje, de lucht in . Lef hoor, en weer adembenemend!
  2. Andre&Hennie:
    6 maart 2020
    Het was prachtig zonnig weer en weinig wind. En vele gingen ons voor !
    Het was prachtig en een bijzondere ervaring.
  3. Loes:
    6 maart 2020
    Wat een ongelooflijke mooie foto's! Bijzonder hoor! Wat zal dat weer een overweldigende indruk bij jullie hebben achtergelaten! WOW! [en ik geniet nog steeds mee]
  4. Andre&Hennie:
    6 maart 2020
    Blijft altijd bijzonder om dit landschap vanuit de lucht te zien, zeker wanneer je er eerst doorheen gewandeld hebt. Blijf mee genieten ;)