Voorbereiding op het Noorder eiland

22 februari 2020 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Deze dag staat in het teken van voorbereiding voor het bezoek aan het Noorder eiland. De te bezoeken activiteiten zijn al eerder bepaald, maar worden nog even gecheckt/bijgewerkt. De overnachting plaatsen worden uitgekozen en dan de diverse onderkomens.

De was wordt gedaan, zodat de kleren weer fris het vliegtuig mee in kunnen. Auckland wij zijn er klaar voor!

Na deze activiteit gaan voor een wandeling naar de botanische tuinen in Christchurch. Per ongeluk lopen wij de verkeerde kant uit (“ik had me zeker omgedraaid” zeggen wij dan), waardoor wij een bezoek kunnen brengen aan de “Christchurch Transitional Cathedral”. Dit is een tijdelijk gebouw bedoeld als overgang naar de te restaureren Christchurch Cathedral, het wordt ook wel “de kartonnen kerk” genoemd. Het is een goedkoop maar futuristisch gebouw, ontwikkeld door een Japanse architect met een maximale levensduur van 50 jaar. De kosten van de restauratie van de oorspronkelijke kathedraal gaat 63 miljoen euro kosten (idioot veel voor zo’n klein kerkje!).

Verbazingwekkend is het dat, gezien de schade in deze stad, er door de aardbeving maar 185 mensen zijn omgekomen.

Na het kerk bezoek worden alsnog de botanische tuinen opgezocht. Hier aangekomen wordt genoten van de aanlegde flora en kijken wij vreemd op van het harde gegil van een aantal (dronken) mannen. Na wat langer geluisterd te hebben, blijkt naast de tuinen een Maori optreden te zijn (en voel ik mij een cultuur barbaar). Helaas is het voor ons niet mogelijk om bij dit optreden te komen, dus lopen wij weer terug naar ons hotel dat mooi centraal in de stad ligt.

Vanavond zijn wij uit eten gegaan (hebben wij niet zo vaak gedaan!) bij de Japanner, direct onder onze hotelkamer in het atrium. Wij werden verwend !

Nog even gekeken in de auto op hoeveel de kilometerstand staat, hij heeft ons op het Zuider eiland 4000 veilige kilometers gegeven.

Nu gaan wij de koffers volladen met 23 kg bagage.