Tussendagje in Port Hedland

11 maart 2024 - Port Hedland, Australië

Vandaag zijn we weer in Port Hedland waar we ruim een week geleden ook waren. Toen zaten we in een appartementje, nu in een hotel. Onze kamer is niet groot en is ingericht met "oude meuk" . Een goede airco is het grootste gemis. Het hotel heeft gelukkig ook ontbijt, dus we starten de dag goed met broodjes, vers fruit in de yoghurt en een klein roombroodje bij de koffie. Altijd genieten dat je kunt pakken wat je aanstaat en de rommel kunt laten staan. Tijdens ons ontbijt zien we een hagedisje met een staart die twee keer zo lang als zijn lijf is. Hij jaagt op mieren. Hij blijkt een Gilberty's hagedis of draak (lophognatus gilberty) te heten en komt alleen in Noord Australië voor.

Hier in West Australie, boven Perth, missen we het kunnen wandelen. Er zijn weinig geschikte paden en overdag is het te warm. Boven Perth is de zomer de "naarste" tijd en kan je beter in de winter (met temperaturen rond de 20 graden) functioneren. Het is nu nog relatief vroeg (09.00 uur) en ons hotel ligt aan de boulevard langs het strand, dus we wagen het erop. De boulevard voert ons langs het mooie terras dat we inmiddels kennen van ons vorige bezoek. Er staan twee mannen in werkkleding het grind aan te harken. Dat doen ze in volledige bepakking: een stevig werkpak met lange mouwen en broekspijpen met reflecterende kleuren (een soort ambulance outfit), stevige schoenen en een hoed met een flap in hun nek tegen de zon. Wij zijn na ruim een half uur wandelen flink aan het zweten en klaar met het buiten zijn, zij zijn de hele dag buiten. Ik weet niet hoe ze dat volhouden. Of ze wennen eraan, of ze worden erop geselecteerd. Wij gaan binnen bijkomen en de nodige oefeningen doen. André wil 'smiddags graag naar het winkelcentrum dat in South Hedland, 15 km verderop, ligt. Het gebeurt eigenlijk nooit dat hij doelloos wil winkelen maar het is hem vooral om de airco te doen. We doen boodschappen voor de komende dagen. Dan is het tijd voor ons zwembadje. Het water is warm, we poedelen wat rond en babbelen met twee toeristen uit Engeland. We maken ons eten klaar op de barbeque buiten en eten, aan de rand van het zwembad, terwijl de zon achter ons ondergaat. Morgen reizen we verder naar Karijini National Park waar geen internet is. Dus de komende dagen hebben we geen digitaal contact.

Jouw reactie