Turks stoombad en zwembad

15 februari 2024 - Darwin, Australië

We gaan vandaag naar Darwin National Park, een stukje tropisch regenwoud met 36 mangrove soorten. Op het kaartje kun je zien dat de Timorzee als een hand met vingers het havengebied van Darwin vormgeeft. Het National Park ligt, van ons uit gezien, aan de overkant van een vinger. Bij het uitkijkpunt aangekomen is het alsof we een turks stoombad inlopen met kleding aan. Na alle waarschuwingen voor slangen en stekende insecten op de borden, lopen we toch even naar het uitzichtspunt waar we voor ons het ondoordringbare regenwoud zien, en in de verte de skyline van Darwin.  We maken een korte wandeling van 800 meter door het afwisselende dichte groen en daarna kun je ons uitwringen. Terug in de auto zien we verderop een keet staan met een open deur. Dit blijkt een stukje museum over de tweede wereldoorlog te zijn, hier was de opslag van munitie. Interessant is dat de huidige plattegrond van Darwin is gebaseerd op de militaire infrastructuur van toen. Verder is er een cultuurverschil tussen Japanners en Westerlingen als ze verliezen. De Japanners gaan door tot de dood, om geen schande over zich af te roepen en de keizer te dienen, Westerlingen trekken zich terug als er geen kans op winnen is om levens te sparen. Terug in het appartementje lunchen we met yoghurt, vruchtjes en muesli en proberen we onze planning voor de komende dagen te regelen. Veel activiteiten in dit gebied gaan niet door omdat het hier laagseizoen is en door weersinvloeden. We willen graag een boottochtje door Katherine Gorge maken maar de weg is dicht en de dame aan de telefoon adviseert me morgen nog eens te proberen. Daarna gaan we relaxen bij het zwembad beneden. Het is trouwens grappig dat de zon hier de andere kant op lijkt te gaan. Als je met je voeten naar de zon ligt gaat de zon van rechts naar links. Het afvoerputje van de wasbak draait ook andersom, linksom. En als laatste dat ik door de hoge luchtvochtigheid veel meer krullen heb.