Turks stoombad en zwembad

15 februari 2024 - Darwin, Australië

We gaan vandaag naar Darwin National Park, een stukje tropisch regenwoud met 36 mangrove soorten. Op het kaartje kun je zien dat de Timorzee als een hand met vingers het havengebied van Darwin vormgeeft. Het National Park ligt, van ons uit gezien, aan de overkant van een vinger. Bij het uitkijkpunt aangekomen is het alsof we een turks stoombad inlopen met kleding aan. Na alle waarschuwingen voor slangen en stekende insecten op de borden, lopen we toch even naar het uitzichtspunt waar we voor ons het ondoordringbare regenwoud zien, en in de verte de skyline van Darwin.  We maken een korte wandeling van 800 meter door het afwisselende dichte groen en daarna kun je ons uitwringen. Terug in de auto zien we verderop een keet staan met een open deur. Dit blijkt een stukje museum over de tweede wereldoorlog te zijn, hier was de opslag van munitie. Interessant is dat de huidige plattegrond van Darwin is gebaseerd op de militaire infrastructuur van toen. Verder is er een cultuurverschil tussen Japanners en Westerlingen als ze verliezen. De Japanners gaan door tot de dood, om geen schande over zich af te roepen en de keizer te dienen, Westerlingen trekken zich terug als er geen kans op winnen is om levens te sparen. Terug in het appartementje lunchen we met yoghurt, vruchtjes en muesli en proberen we onze planning voor de komende dagen te regelen. Veel activiteiten in dit gebied gaan niet door omdat het hier laagseizoen is en door weersinvloeden. We willen graag een boottochtje door Katherine Gorge maken maar de weg is dicht en de dame aan de telefoon adviseert me morgen nog eens te proberen. Daarna gaan we relaxen bij het zwembad beneden. Het is trouwens grappig dat de zon hier de andere kant op lijkt te gaan. Als je met je voeten naar de zon ligt gaat de zon van rechts naar links. Het afvoerputje van de wasbak draait ook andersom, linksom. En als laatste dat ik door de hoge luchtvochtigheid veel meer krullen heb.

1. Wilma:
    15 februari 2024
    Wat grappig dat afvoer putje ik hou van dat soort kleine details
  2. Andre&Hennie:
    Ja grappig he Wilma.
  3. Theo:
    15 februari 2024
    dat doet me denken aan 50 jaar geleden hadden de KLM stewardessen soms een pruik
    dat werd in de tropen "afro look" Ik ben jaloers op jouw krullenbol !
  4. Andre&Hennie:
    15 februari 2024
    Haha, een afro is het nog net niet. Tropische groetjes Theo!
  5. Hilda:
    15 februari 2024
    Afvoerputje en de zon klopt inderdaad, jullie zitten aan de andere kant van de evenaar 😀
    Het ziet er snikheet uit 🥵
  6. Andre&Hennie:
    15 februari 2024
    De warmte dwingt ons delen van de dag binnen te zitten. Dit is geen plek waar ik zou willen wonen maar we genieten wel van de verandering in omgeving.
  7. Mathilde:
    15 februari 2024
    Ja, ik zag al aan de hoeveelheid regen dat het bij jullie tropisch warm is…. André wilde toch weg van ons koude kikkerlandje ….? 🤣
  8. Andre&Hennie:
    15 februari 2024
    Je houdt ons goed in de gaten Mathilde en ja Andre wilde de kou voor de warmte ruilen deze winter (en ik ook hoor)

Jouw reactie