In het tropisch regenwoud van Daintree

17 december 2019 - Daintree, Australië

Eerst even een schets van de situatie waarin ik aan het schrijven ben. Het is half tien savonds, ik zit op het balkon van onze kamer, het is 27 graden en donker om ons heen. Ik hoor de geluiden van het regenwoud, verschillend geluid van krekels. De ergste klammigheid van de dag net afgedouched. We zijn in Epiphytes, een B&B midden in het oudste regenwoud van de wereld, het Daintree Forest. Het is een eco B&B, met basale voorzieningen; elektriciteit wordt zelf opgewekt met zonnecollectoren en in accu’s opgeslagen, water wordt opgevangen uit de omgeving en gefilterd. De B&B wordt gerund door een vriendelijk stel, dat hierdoor de kans krijgen op deze plaats te wonen. Vanmorgen zijn we uit Cairns vertrokken en de dag begonnnen met een vliegtocht boven het regenwoud in de Skyrail. Een soort skilift met een lengte van bijna 8 kilometer en drie haltes. We “vliegen" boven de toppen van de bomen van dit regenwoud. Een prachtig gezicht en omdat er geen bewolking is kunnen we makkelijk tot aan de oceaan kijken. De eerste stop is red peak, het hoogste punt van deze Skyrail. Hier lopen we over een vlonderpad door het regenwoud. In het regenwoud woedt continu een wedstrijd tussen de verschillende bomen en planten naar het licht. Het water wordt voor 60 % uit de lucht gehaald, de luchtvochtigheid kan oplopen tot boven de 90 %. Op deze plek groeien onder andere Epiphyten, in goed Nederlands mandvarens. Deze varens groeien om de boomstammen heen en vormen een soort mandje en zo komen ze aan hun licht. Onderweg naar de volgende stop, Barron Falls geheten, zien we tegen een rotswand deze waterval en rivier en verder witte kaketoes boven de bomen. De laatste stop is het dorpje Kuranda dat van een dorpje van mijnwerkers in 1880 is uitgegroeid tot een toeristenwalhalla en souvenircentrum. We maken een wandeling door het regenwoud aldaar en zien grote blauwe vlinders, veel vogels en lianen uit de bomen komen. De gedachte aan Tarzan en Jane is snel gemaakt. Het is warmer aan het worden als we de Skyrail naar beneden terugnemen. We reizen verder met onze auto en rijden over de Great Barrier Reef Coast road naar het noorden. De weg biedt prachtige uitzichten op het bergachtige regenwoud, dat via een strook strand overgaat in de uitgestrekte azuurblauwe oceaan naar het noorden. Het zand is te warm om op te lopen, het is inmiddels middag geworden. De Daintree River steken we met een pontje over. In deze rivier zitten krokodillen en daarom mag ik niet uit de auto stappen om een foto te maken. Al snel komen we aan bij de B&B die midden in het tegenwoud ligt. We eten bij een nabij gelegen camping waar Marianne voor ons pizza en salade maakt.