Snorkelen bij Ningaloo Reef

16 maart 2024 - Exmouth, Australië

We zijn vannacht heerlijk bijgeslapen in ons fijne huisje en genieten van een ontbijtje met een eitje. We gaan vandaag naar de westkust van ons schiereiland. De weg voert ons langs de noordpunt naar het Ningaloo Coast World Heritage Area. Dit gebied van 6045 km2 is sinds 2011 Unesco wereld erfgoed. Wij willen graag naar het Ningaloo Reef dat zich over 260 kilometer langs de kust uitstrekt en wat soms zo  dicht bij de kust ligt dat je het vanaf het strand kunt bereiken. Volgens ons ANWB boekje zijn hier 250 koraal- en meer dan 500 vissoorten, en is de biodiversiteit groter dan in het great barrier reef aan de ooskust. Vanuit de auto zien we soms al een stukje van de aqua kleurige oceaan. Bij het informatiecentrum vertelt een dame enthousiast hoe we bij het rif kunnen komen om te snorkelen: eerst loop je 700 meter langs het strand en dan kun je tussen twee geplaatste boeien terugsnorkelen. We trekken bij de auto onze stingersuits aan, dat ons zal beschermen tegen de kwallen, de zon en de vliegen. We lopen dapper in de warmte door het zand en trekken na 700 meter onze vinnen aan, zetten het snorkelmasker op en gaan, zoals verteld, de donkere plekken op de zandbodem zoeken. We zien stukjes koraal op de zandbodem met verschillende vissen eromheen: kleine blauwe in een school en grotere regenboogvissen, allerlei vissen met verschillende kleuren. Ineens zie ik een schildpad, van 80 cm groot, voor me zwemmen. We zwemmen een eindje samen op, het is heel byzonder om mee te maken. We zwemmen na een uurtje terug naar het strand en relaxen nog even in de branding voordat we teruglopen naar de auto. Andre stuurt de drone nog even over dit gebied terwijl ik de filmpjes op de onderwater camera bekijk. We rijden terug en douchen het zout en zand van ons af. Fris gaan we door naar het openbare zwembad en zwemmen een paar baantjes in het 50 meter bad (Olympische lengte! ). Het water is heerlijk, en in de schaduw is het goed toeven.

's Avonds probeer ik de opnames van de vissen en de groene schildpad op mijn mobiel te zetten wat helaas niet lukt. Die houden we hopelijk tegoed.

Jouw reactie