Een “saaie” dag in Esperance

3 februari 2024 - Esperance, Australië

Wij gaan wat later in de ochtend op pad met het idee om door de (hoofd)winkelstraat te wandelen, nu waren wij bijna de enige die daar vandaag zin in bleken te hebben. De auto stond op een plekje van maximaal 2 uur parkeren en 95% van de plekken waren niet bezet, na het kortstondig paraderen zijn wij het lokale museum in gedoken. Met nog vier bezoekers werden wij prima vermaakt met een video over Esperance halverwege vorige eeuw, de ontwikkeling van het stadje en de belangrijkste personen. Daarna een rondleiding over de armoedige start die de mensen hier hadden, scheepvaart, aanleg infrastructuur en boerenleven. Achterin het kleine museum is een uitstalling van de brokstukken van het “Skylab” (in 1973 gelanceerd met een Saturnus V-raket) die in 1979 (ongecontroleerd) terug naar de aarde kwam. Een groot deel van het 75000kg gevaarte verbrande in de dampkring en restanten werden in zuid Australië teruggevonden.

Vanwege het gemis aan gezelligheid in de stad gaan wij hierna een wandeling doen bij de vele meren, in Woody Lake Nature Reserve hebben ze vele wandelpaden aangelegd. Wij lopen een stuk van de Kepwari Walk Trail waar een van de Skeleton meertjes aan ligt; een meer met een bos aan dood hout. Het is bizar en fotogeniek tegelijk. We eten ‘s avonds samen een lekker hapje en zijn blij dat de warmte vervangen is door bewolking met wat spatjes regen.

Jouw reactie