Rottnest Island

14 januari 2024 - Rottnest Island, Australië

Vandaag gaan we naar Rottnest Island. Een eiland voor de kust van Perth van 19 km2. Willem de Vlamingh ontdekte het eiland aan het eind van de 17 de eeuw. Het eiland heeft zijn eigen specifieke flora en fauna, waaronder de quokka’s, een kleine soort Walibi’s. Willem zag de unieke quokka’s aan voor grote ratten. Vandaar de naam rattennest, dat in het Engels is verbasterd tot Rottnest. We halen in Hillbarys Harbour onze fietsen voor vandaag op. Het zijn mountainbikes met een klein frame. De man die de fiets uitdeelt kijkt even naar André en gaat dan proberen een groter frame te regelen. De mensen hier zijn heel behulpzaam. Helaas is het hem niet gelukt. Met het hoog zetten van het zadel komen we een heel eind. Het is verplicht een helmpje te dragen dus Jut en Jul zijn weer paraat. De fietsen zijn oud, afgetrapt en klein, maar hebben in plaats van een ketting een snaar. Heel erg handig in een zanderige omgeving en het fietst echt soepeler.
We varen met de ferry, een grote catamaran, in 40 minuten naar het eiland toe. Het is een mix van Terschelling, de Hollandse  duinen en Fuerte Ventura, met stralend weer. Het eiland is heel fietsvriendelijk, er rijden een paar bussen maar geen auto’s rond. We fietsen eerst naar de zuidelijke kant en zien prachtige vergezichten van lichte duinen, rotsachtige kusten en verschillende baaien met kristalhelder water. De weg is heuvelachtig, net als op Terschelling , met pittige colletjes, en vraagt een hoop schakelen en energie. We fietsen langs lichte duinen met helmgras, net zoals aan onze kust. We belanden na een uurtje fietsen bij little salmon bay, in het zuiden. Een baai met veel mensen, een prachtig wit strand en een aanlokkend, aquamarijn gekleurd, water. We koelen af in het water en gaan daarna snorkelen. We zien verschillende vissen, en stukjes koraal,  wat heel mooi en rustgevend is om te zien. De rand van de baai doet ons aan Fuerte Ventura denken, met licht en donker kalksteen. Even op het  strand gelegen maar dat wordt al snel te warm. We fietsen verder en komen langs zoutmeren die wit en roze kleuren. De roze kleur komt door de hoge zoutconcentratie en een specifieke alg. Sommige meren zijn drooggevallen en zijn nu een witte vlakte. We zien daar Australische berg eenden, steltkluten, zwaluwen en bij een waterput twee lachende duiven. Deze duivensoort is ooit uit een dierentuin in Perth ontsnapt. We komen in het noorden bij little Armstrong bay, wat rustiger is dan de baaien in het zuiden. Ook hier heerlijk afgekoeld in het heldere water. We fietsen terug naar Thomsen Bay waar we genieten van een heerlijk ijsje en eindelijk zien wij de beloofde quokka’s die al bedelend tussen de mensen doorlopen.
Na de overtocht brengen we de fietsen terug en rijden naar ons appartementje. André maakt weer het avondeten, cheeseburger met wortelsalade en we drinken er een Merlot uit de regio bij. Een lekker wijntje maar de prijs/kwaliteit verhouding is niet zo goed.
Het was een top dag, we hebben genoten. Het snorkelen was voor ons beiden het hoogtepunt van de dag.

1. Jeannette:
    Hoe houden jullie dit 3 maanden vol? 😂
  2. Andre&Hennie:
    15 januari 2024
    Haha, het is een opgave Jeanette, maar het gaat ons vast lukken
  3. Rita:
    Ik geniet mee!
  4. Andre&Hennie:
    15 januari 2024
    Fijn het was een top dag
  5. Carla:
    Prachtig!!!!!
  6. Andre&Hennie:
    15 januari 2024
    Ja het was heel mooi, Carla. Ik las later dat het een bucketlist fing was, hebben we die maar vast gehad.
  7. Marielle:
    Heerlijk! geniet!
  8. Andre&Hennie:
    15 januari 2024
    Dat doen we zeker Marielle, vanmorgen onze volgende locatie voorbereid, nog een hoop mooie plekjes te ontdekken.
  9. Wilma:
    14 januari 2024
    Dapper fietsten met die warmte
  10. Andre&Hennie:
    15 januari 2024
    Dank je Wilma, we waren bikkels. Doorde inspannende dag de hele nacht goed geslapen dus hopelijk betkent dat einde jetlag.
  11. Margriet:
    15 januari 2024
    Prachtig zo meegenomen te worden op jullie reis over deze eiland!
    Ik vroeg me alleen af, die Australische “beregenenden”: bedoel je berg-eenden of zo?
  12. Andre&Hennie:
    15 januari 2024
    Leuk dat we jullie zo kunnen meenemen, Hil.
    Ik bedoelde zeker bergeenden, dank voor je kritische blik.
  13. Tanja Spoelder:
    15 januari 2024
    Wat leuk, ik ga jullie volgen! Wij gaan in oktober van Darwin naar Perth “binnendoor”, in 2017 via Broome langs de kust gedaan.
    Veel plezier!
  14. Andre&Hennie:
    Dank je wel Tanja,
    Ben je familie (dochter) van Astrid ?
    Voral ons laatste deel zal veel herkenning geven, dan gaan we heen en weer naar Broome.
  15. Mathilde:
    15 januari 2024
    Wat een moed om te gaan fietsen in de hitte !
    Wel heel mooi 😎
  16. Andre&Hennie:
    15 januari 2024
    Hst was warmer dan verwacht en veel heuvelachtiger maar wel heel mooi en dik de moeite waard. We zijn iets minder ver gekomen dan we hadden verwacht maar dat mocht de pret niet drukken.
  17. Loes:
    Wat een gelevenissen! Prachtige foto's! Lekker sportief.....goed bezig! 🍿
    [en hier sneeuwt het...een witte wereld!]
  18. Andre&Hennie:
    15 januari 2024
    Ach wat een verschil Loes, echt winter dus. Wij fietsen graag, het liefst met mooi weer!