Reis naar Brisbane

5 januari 2020 - Brisbane, Australië

Vandaag krijgen wij van Steve het laatste zelf gemaakte ontbijt, 21 fruitsoorten, toast met jam en in sinaasappelsap geweekte muesli met yoghurt en noten. Het klikte onderling en hij vraagt nog of wij niet een dagje langer willen blijven. Maar het was hier mooi geweest en ons appartement in Brisbane is al gereserveerd.

Onderweg bezoeken wij nog de “Glass House Mountains”, vreemd gevormde bergen naast elkaar. Bij het bezoekerscentrum is ook een wandelpad aangelegd dat door het tropische regenwoud loopt. Hier horen wij de “green catbird” (groene katvogel), een prieelvogel die het geluid van een jankende kat maakt. Verder op hangen vliegende vossen in palmbomen en zien wij een wallaby al scharrelend in het struikgewas. Na een wandeling van twee uur gaan wij de miljoenen stad Brisbane opzoeken, in het hart van de stad ligt het Meriton gebouw van 74 verdiepingen. Appartementen met uitzicht over de Brisbane river. Een heerlijke ruimte om een paar dagen te verblijven.

Bij Woolworths halen wij ons ontbijt, lunch en avondeten voor de komende dagen. Inmiddels is het donker geworden en gaan we Brisbane verkennen. Ons hotel staat heel centraal in de stad en we lopen om de hoek naar de Brisbane River die door de stad meandert. We zien de skyline vol hoge gebouwen weerspiegeld in het water van de rivier. De Story Bridge is blauw verlicht en heel fotogeniek. Er legt een snelle catamaran aan aan de steiger en we besluiten aan boord te gaan. Wat een leuke manier om een eerste indruk te krijgen. De boot, City Cat geheten, zoeft over het water met een snelheid van 50 kilometer per uur en dat zorgt voor een heerlijk koele wind door je haren. We zien veel verlichtte hotels en appartementen langs de rivier. Tijdens het varen ziet Andre in het vooronder van de boot, bij de ankerketting, een vogelnestje met twee eieren erin. Er is geen vogel te bekennen, die zou het door de snelheid en de wind niet goed kunnen volhouden. De kapitein heeft het nestje niet eerder gezien en vermoedt dat het in een weekend gemaakt is dat de boot niet heeft gevaren. Verder zien we een paar vliegende vossen vliegen. De boot vaart steeds van de ene oever naar de andere, er is op dit stuk geen brug over de rivier. Na anderhalf uur varen zijn we terug bij onze halte en lopen terug naar ons hotel waar we nog even genieten van het uitzicht over de verlichtte stad.

1. Danielle:
    5 januari 2020
    Wauw prachtig! Ontbijt klinkt erg goed :)
  2. Andre&Hennie:
    5 januari 2020
    Ja, was echt een "dingetje" van deze bioloog. Hij hield ons ook bezig met mooie gesprekken!