Van Port Hedland naar Broome

3 maart 2024 - Broome, Australië

Vandaag gaan wij 620 kilometer naar Broome rijden. Dus iets verder dan van Amsterdam naar Berlijn te rijden, maar veel makkelijker! Honderden kilometers gaan op cruise control, bijna zonder zijwegen te passeren, en eens in de tientallen kilometer passeer je een auto of “road train”.

Broome is noordelijkste stad die wij met de auto aandoen, hierna gaan wij in een langzamer tempo weer naar het zuiden (Perth) rijden.

Het is een bewolkte dag en we zien steppe landschappen die weer over gaan in savanne. Onderweg lopen er wat hagedissen over de weg die soms blijven staan, gelukkig zijn ze allemaal te ontwijken. Maar mijn voorgangers hebben er wel een aantal plat gereden en halverwege de trip moeten wij bijna stil staan omdat er een dode kangoeroe midden op de weg ligt en wordt aangevreten door een grote roofvogel die nog net op tijd voor de auto opvliegt. Als waarschuwing voor te hard en vermoeid/dronken rijden laten ze een aantal autowrakken demonstratief langs de kant van de weg liggen.

Veel vroeger dan verwacht komen wij in Broome aan bij ons nieuwe onderkomen “Mantra Frangipani”. Een goed verzorgd vakantiepark met leuke bamboe parkjes als binnentuinen. Omdat wij pas vanaf twee uur in de middag welkom zijn moeten wij ons nog een halfuurtje vermaken (de receptie is bij aankomst gesloten), dus verkennen wij lopend het park. Uiteindelijk zien wij in een van de bamboe parkjes twee ligstoelen waarop wij gaan liggen. Plots loopt er een grote hagedis tussen de struikjes door die onze aandacht verdient. Het blijkt een “geelgevlekte monitor” hagedis te zijn (met dank aan Google voor het opzoeken!!). Deze komt alleen voor in het zuiden van Nieuw-Guinea en in de noordelijke en westelijke regio’s van Australië. Tot zijn/haar verbazing en waarschijnlijk ook irritatie lopen wij een eindje met het beestje mee, want als toerist wil je toch wat foto’s mee naar huis nemen!

Stipt twee uur is de receptie weer open en krijgen wij de sleutel van wat waarschijnlijk ons mooiste/leukste onderkomen van de reis gaat worden. Een ruim appartement met wasmachine en vaatwasser (voor het eerst!) en volledig ingerichte keuken. Tevens is er per onderkomen een grote barbecue en nog niet eerder meegemaakt………een buiten douche met Boeddhabeeld !

1. Janny Nooij-Kapinga:
    3 maart 2024
    Mooi huisje hebben jullie! Veel plezier daar.
  2. Andre&Hennie:
    4 maart 2024
    Dank je wel Janny, we genieten ervan.

Jouw reactie