De pilaren van Pinnacles Desert

3 april 2024 - Cervantes, Australië

In de ochtend genieten we van ons huisje, we ontbijten op het terrasje in een heerlijke temperatuur, zonder vliegen. Dit ontspannen buitenzijn hebben we de afgelopen weken gemist. Ik ga nog even bij het zwembad zonnen en dan wordt het tijd voor de Pinnacles. We hebben foto's gezien maar om het zelf te zien en ervaren is heel bijzonder. We rijden over de rondweg van 4 kilometer door een goudgele zandvlakte van 2 km2 groot, die vol staat met pilaren. De meesten hebben een donker of lichtgele kleur. Sommigen zijn 4 meter hoog. Net als andere toeristen stoppen we regelmatig om te genieten van de aanblik en om opnames te maken. In een woord is het bizar. In het visitor centre wordt duidelijk gemaakt dat de pilaren uit kalk en quartz bestaan. Het kalk komt uit de zee, het quartz komt uit de Nambung River. De Nambung River stroomt ten noorden van deze vlakte en gaat daar ondergronds verder. De pinnacles zijn 500.000 jaar geleden gevormd en hebben heel lang onder zandduinen gelegen. Sinds een paar honderd jaar zijn ze zichtbaar. Boffen wij eens. De wetenschappers zijn er nog niet over uit hoe de pilaren precies zijn ontstaan.

Vlakbij ligt Lake Thetis dat we ook bezoeken. Dit meer is goed gevuld met water. Dat hebben we wel anders gezien. Het heeft hier 7 maanden niet geregend. In dit meer "groeien " stromatolieten en thrombolyten als levende stenen. Ze ontstaan door interactie tussen cyanobacterien en calciumcarbonaat. Op deze lokatie zijn ze nog vrij jong, 3500 jaar. We zien langs de rand van het meer ronde grijswitte stenen liggen. Ook weer een bijzondere aanblik.

Thuisgekomen gaan we nagenieten met alle foto's en video's. We sluiten deze dag af door buiten te eten.

1. Jeannette:
    3 april 2024
    Wat een geweldige natuur, dat zie je volgens mij nergens anders in de wereld. Meegenieten met de foto's, dankjulliewel!
  2. Andre&Hennie:
    4 april 2024
    Het is heel bijzonder hier, we gaan vanmorgen nog een keer terug om de wandelroute te proberen.

Jouw reactie