Negombo, vismarkt en Negombo Lagoon, onze tweede dag in Sri Lanka

27 november 2019 - Negombo, Sri Lanka

Vandaag is het echt begonnen.

We starten na ontbijt, met uitzicht op zee, op de vismarkt in Negombo. Ik hoor dat het nu fijn is dat ik niets kan ruiken. De vissers brengen de vers gevangen vis naar de markt waar het door verkopers verkocht wordt. De vis die overblijft wordt schoongemaakt, 5 dagen in een ton met zout water gelegd en dan een aantal dagen op netten op de grond in de zon gedroogd. Daarna worden ze gedroogd verkocht. We hebben veel verschillende vissen gezien, van spierinkjes tot 2 kleine haaien.

Daarna hebben we een rit langs een mooie provincieweg gemaakt met veel groen en mooie huizen naar de zuidkant van de Negombo Lagoon. Deze lagoon wordt door een aantal rivieren en 1 kanaal gevoed. Nederlanders hebben hier tot 1796, 200 jaar lang de baas gespeeld en in die periode een kanaal van 120 km lengte gegraven om de goederen zoals kaneel te kunnen vervoeren. We hebben een mooie boottocht over een deel van het kanaal en de lagune gemaakt. We hebben veel dieren gezien zoals een makakenfamilie in de bomen met jonkies, 3 varanen, de ijsvogel (white throated kingfisher) bijenters, koereiger, kiwivogels en de visarend en veel bomen ( cashewboom, wilde hibiscus, wilde hyacint en mangroves).

Het was een dag met veel mooie indrukken.