Natuur bij Portland

23 januari 2020 - Portland, Australië

Dit wordt een koude dag, buienradar geeft als maximum 13 graden aan en tot het middaguur kans op regen. Dus staan wij wat later op vanonder onze warme deken. Tegen tienen zien wij de zon tussen de wolken uit schijnen en besluiten naar Cape Bridgewater te rijden en daar een wandeling te maken naar de “seal colony lookout”, een pad van 5,5 km moet ons daar naar toe leiden. Met een stevig windje in de rug en de zon op ons hoofd wandelen wij zo’n kilometer langs de kuststrook op de ruige kliffen met prachtige uitzichten over het kalkzandstenen landschap. Achter ons ontstaan op de rand van oceaan en land donkere wolken, waardoor wij toch maar besluiten het pad terug te volgen naar de auto. Helaas te laat....na een kwartier bereiken wij de auto, nat tot op de bilnaad. Na 2 minuten rijden, komt het zonnetje weer vrolijk tussen de wolken door en zijn wij op weg naar droge kleren. Gelukkig zijn wij gisteren al ingecheckt in het hotel, anders moet je (vaak) tot 14:00 uur wachten op een kamer, even voor het middaguur kunnen wij weer droog verder. (Soms heeft buienradar gelijk!)

Onze landlady informeert ons dat om 5 uur ‘s middags een vrijwilliger een excursie zou organiseren bij een Jan van genten kolonie, dus wij staan op tijd bij de afgesproken plaats. Helaas geen vrijwilliger te vinden, gelukkig hebben de Jan van genten daar lak aan en kunnen wij hun verblijfplaats van een afstand aanschouwen. Deze vogels kunnen zich met een snelheid van 100km/uur in de oceaan storten op zoek naar vis, de volwassen vogels hebben een spanwijdte van 2 meter. Op het vaste land nestelen zich 300 Jan van genten paartjes, maar op op de “Lawrence Rocks” (2 km uit de kust) nestelen zich wel 6000 paartjes.

1. Ellen:
    23 januari 2020
    Super leuk, vogelaar! Foto's zien er ook super mooi uit, wat een kleur!
  2. Andre&Hennie:
    23 januari 2020
    Was weer bijzonder, op zp'n moment mis ik wel de echte camera.
  3. Frans:
    24 januari 2020
    Een dagje Nederlands weer voorkomt heimwee. Het is wel een prachtige reis. Genieten dus.
  4. Andre&Hennie:
    24 januari 2020