Marlborough Sounds

15 februari 2020 - Picton, Nieuw-Zeeland

Na een ontbijtje, met uitzicht op de bergen die uit de nevels te voorschijn komen, vertrekken we naar Picton. Picton is een plaatsje dat aan een baai in Marlborough Sounds ligt en we varen vanmiddag een rondje mee met de postboot. Onderweg doen we kort Lake Rotoroa aan, een prachtig meer tussen de bergen waar we een koppel zwarte zwanen, de eendjes en de meeuwen wat brood voeren. De weg voert ons door een wijnbouwgebied, 80 % van de Nieuw Zeelandse wijn komt hier vandaan. De wijnranken zijn mooi verzorgd en staan in keurige rijen. Helaas is het wat te vroeg voor een proeverij. De postboot vertrekt om half twee en vaart door een van de Marlborough Sounds, de Queen Charlotte Sound. Deze “Sounds" zijn een uitgebreid netwerk van valleien die door de zee overstroomd zijn. Dit komt door daling van het land in combinatie met stijging van de zeespiegel. Het hele gebied beslaat 4000 vierkante kilometer, en vormt door de vele inhammen 1/5 van de kust van heel Nieuw Zeeland. We varen als het ware langs de bergtoppen die hier 80 tot 100 meter hoog zijn. Onder water zijn de dalen 70 meter diep. De boot vaart langs verschillende aanlegsteigers en brengt of haalt daar pakketten, mensen en bagage op. ”Wie is de mol” had hier zijn gang kunnen gaan. Het is hier aangenaam van temperatuur en we kunnen bijna de hele tijd buiten in de wind zitten en genieten van het uitzicht op de groene bergen. We zien onderweg nog twee jan-van-Genten, een groep gevlekte aalscholvers en een zeehond. De orka’s en dolfijnen die hier ook voorkomen hebben zich niet laten zien. Na ruim drie uur stappen we van boord en rijden in bijna 2 uur naar Nelson, waar we hartelijk worden verwelkomd door Ron en Hillary in ons nieuwe huisje. Een groot en mooi appartement, met een massagestoel, heerlijk.