Mandalay beach en Mount Clare

24 januari 2024 - Walpole, Australië

Twee weken geleden zijn we aangekomen in Australië. We genieten hier enorm. Het weer is, op de eerste dagen in een hittegolf na, heerlijk aangenaam. We hebben al veel mooie baaien, kustlijnen en kliffen gezien, dolfijnen, roggen en vogels en heel veel Karri's. De aussies zijn in de regel heel relaxed, "no worries" is hun motto. Vandaag doen wij het ook wat rustiger aan.

Tijdens ons ontbijtje in de tuin komen Graham en Terri de planten in de tuin water geven, met water uit de regentanks. Het is hier erg droog en meerdere planten hebben de zomer niet overleefd. Terri moet in haar leven omgaan met het verlies van haar zoon die door een auto ongeluk is omgekomen op 20 jarige leeftijd. Er komen hier veel ongelukken voor,vooral door roekeloos rijden met of zonder alcohol. Langs de weg staan borden met het aantal dodelijke ongelukken in het afgelopen jaar als waarschuwing. Desalniettemin gaan we met de auto op stap. Als eerste rijden we naar Mandalay Beach. Een gravelroad, die ons doet denken aan Namibië, leidt ons hier naar toe. De baai is indrukwekend mooi, Chatham Island ligt als een grote rots aan de rechter kant, verder zien we turquoise gekleurd water en wit strand met op de achtergrond de begroeide duinen. Het is ook een onrustige plek, er zijn veel rotsen voor de kust. Een Noors schip, genaamd Mandalay, werd  hier in 1911 door de bemanning,tijdens een zware storm, het strand op geloodsd om erger te voorkomen. Gelukkig overleefden de opvarenden en een van hen kon na een barre tour door het woud hulp halen. We rijden verder door naar Mount Clare, een granieten heuvel vlakbij. We verwachtten een uitzichtspunt maar we komen terecht in een bosrijk gebied, waar we een stuk in wandelen. We komen mooie oranje, genaamd gewone bruine, vlinders tegen. Thuisgekomen nemen vier witoog honingeters een bad achterin de tuin.

's Avonds maken wij voorbereidingen voor de volgende dag, helaas gaan wij dit huisje inruilen en na de boottocht van morgenochtend staan nieuwe bezichtigingen op het programma;)

1. Loes:
    24 januari 2024
    Heb je de foto's bewerkt??? Schitterend die verschillende kleuren blauw!
  2. Andre&Hennie:
    25 januari 2024
    Echt prachtig die verschillende kleuren in de baai, het is real life Loes.
  3. Margriet:
    24 januari 2024
    Heerlijk genieten en meegenieten! Deze kant van Australie lijkt me leuker.
  4. Andre&Hennie:
    25 januari 2024
    Tot nu toe is het geweldig hier, ook omdat de temperatuur aangenaam warm is.