Laatste reisdag Sri Lanka, Schildpaddenopvang

11 december 2019 - Kalutara, Sri Lanka

Vandaag reizen we naar ons laatste hotel aan de kust waar we drie dagen gaan relaxen, terugkijken en voorbereiden op het vervolg in Australie. We maken een rit van  205 kilometer waar we ruim vijf uur over rijden. Totaal hebben we 2100 kilometer afgelegd in de afgelopen weken Vandaag is het de maandelijkse boeddhistische feestdag, omdat het volle  maan is. Bijna iedereen is vrij, banken en scholen zijn gesloten, er worden geen dieren geslacht en er wordt geen drank verkocht en gedronken. Veel mensen bezoeken de tempel en we zien ze in de zee genieten van een vrije dag met het gezin. De straten zijn met vlaggen versierd en we krijgen zomaar een ijsje van een groep jongeren waar we langs rijden. We rijden ook door een provincie waar de voormalig president woont, te herkennen aan : een Internationaal vliegveld en conferentie centrum, die beiden zelden gebruikt worden en driebaanswegen.

Onderweg stoppen we in Galle, een oude vestigstad waar onze voorouders gebruik hebben gemaakt van de natuurlijke haven en een flinke verdedigingsmuur om het plaatsje hebben gebouwd. Het was precies Naarden Vesting met palmbomen. We bezoeken een dorpje dat leeft van de mijn waar maanstenen worden gedolven. We krijgen uitleg over de ouderwetse manier waarop het hele proces plaatsvindt, van delven tot snijden, polijsten en verwerken tot sieraden. Maanstenen zijn samengesteld uit kalium, silicium,aluminium en zuurstof. De prijzen bij de verkoop van deze stenen waren heel modern. Hierna stoppen we even bij het Tsunami herdenkingsmonument. Er zijn hier 1500 mensen overleden, waarvan 1250 treinpassagiers. We bezoeken ook een schildpadden beschermings project dat al 48 jaar loopt. De lokale bevolking wordt hierin betrokken en krijgt wat geld als ze de eieren van de schildpadden naar de opvang brengen. Voorheen aten ze de eieren op. We krijgen uitleg dat er 5 soorten schildpadden in Sri Lanka voorkomen en kunnen er een aantal zien. De kleintjes worden zodra dat kan snachts in zee uitgezet,  dan overleeft ongeveer de helft. Onze eindbestemming is een luxe hotel in Kalutara. We worden verrast met een upgrade naar een suite, ik moet André soms zoeken.