De kust van Leeuwin -Naturaliste National Park met twee oceanen

20 januari 2024 - Augusta, Australië

Na een goede nachtrust worden we wakker met het mooie nieuws dat onze vriendin Anja oma is geworden van een gezonde kleinzoon genaamd Izzy. Vandaag gaan we een rondje langs de kust van Leeuwin-Naturaliste National Park maken. Na het ontbijtje onder de overkapping aan de voorkant van ons huis gaan we als eerste naar een toepasselijke plaats: Granny's pool. Dit ondiepe baaitje in de Zuidelijke Oceaan ligt beschut door wat rotsen waardoor het een soort kinderbadje is. Vlak bij ligt Flinders Bay wat we ook bewonderen. Na dit uitzicht gaan we naar Cape Leeuwin waar de Zuidelijke oceaan de Indische Oceaan ontmoet. Van deze begroeting zien we niet zo veel,omdat het nogal bewolkt is. De kuststrook aan de Indische oceaan is hier bezaaid met roodbruin gekleurd steen, volgens onze huis geoloog zandsteen met wat ijzeroxide erin, begroeid met een alg die ook roodbruin van kleur is. De stenen liggen in een patroon met groeven en dat doet ons aan een plek in Ierland denken. We gaan verder langs de kust naar Skippy Rock, wat een prachtige plek blijkt te zijn. Een feest van kleuren: donkere en lichte rotsen, de zee is deels aqua en deels diep donker blauw, er ligt hagelwit zand als een soort duinen over de donkere rotsen heen en er staan witgele rhizolyten. Rhizolyten, zo lezen we op het bordje, zijn de versteende wortels van bomen. Dit gebied is later deel uit gaan maken van de oceaan, waardoor de wortels onder een dikke laag kalk (schelpen etc.) en zand kwam te liggen. Door de latere opdrukking van de grond en de erosie van de kalk en zandsteen worden ze nu weer zichtbaar. Andre maakt een paar mooie opnames met de drone. Hierna is het tijd voor Hamelins bay. We gaan dit bezoeken op advies van Yvette van het dolfijnen centrum, want er zouden roggen kunnen zwemmen in deze baai. De baai zelf is prachtig, met fijn wit zand heeft een lage duinenrij als begrenzing. We gaan lekker snorkelen en zien een paar zandkleurige visjes maar de roggen laten zich niet zien. Alsnog is het heerlijk om een tijdje aan het strand te liggen. Als het te warm wordt rijden we terug naar ons huisje. 's Avonds gaan we eten in het lokale restaurant en we worden verrast door de gezellig volle eetzaal. We vinden buiten een plekje met een prachtig uitzicht over de inlaat van de Blackwood River in Flinders Bay (in de Zuidelijke Oceaan) waar we vanmorgen waren. Met een heerlijke burger en matig lokaal bier besluiten we deze mooie dag.

1. Mathilde:
    21 januari 2024
    Mooi verhaal en mooie beelden weer. 🍔
  2. Andre&Hennie:
    21 januari 2024
    Dank Mathilde, we boffen hier.
  3. Cornelien:
    21 januari 2024
    Mooi die opname met de drone, gaaf hoor!
  4. Andre&Hennie:
    21 januari 2024
    Ja he, dank je wel Clien. Het was ook zo 'n mooie plek om te zijn.