Katherine Gorge

19 februari 2024 - Katherine, Australië

Om 9.00 uur rijden we weg uit Darwin voor onze reis naar Katherine. De reis verloopt soepel. We kunnen regelmatig 130 km per uur rijden en de weg is goed. Onderweg zien we veel verschillende termietenheuvels in de velden staan, groot en klein, rood en zwart, het is Litchfield in het kwadraat. Tijdens het rijden staat er langs de kant van de weg ineens een kraanvogel die zich, door het uitzetten van zijn vleugels, breed maakt om ons te imponeren. Een tijd later zien we een dingo voor ons de weg oversteken. Tijdens deze autorit krijgen we twee berichten. De eerste gaat over onze vlucht van Darwin naar Perth, die gepland is op 22 februari. Deze gaat een dag eerder, op 21 februari. We krijgen de keus om mee te gaan of niet. Die keus is snel gemaakt. Dan belt de organisatie van de boottrip door de Katherine kloof dat het water erg hoog staat in de kloof en dat daardoor de 2de kloof,waar de tour doorheen zou gaan, niet te bereiken is. Gelukkig gaat onze tour wel in een ingekorte versie door.

Aangekomen bij de aanlegsteiger voor onze boottour ontmoeten we de andere 8 personen die meegaan, een klein groepje. Even later komen ook de twee lokale gidsen, van de stam Jawoyn, naar de boot toe en we gaan aan boord. De aanlegsteiger ligt bijna onder water door de hoge waterstand in de rivier. Hierdoor is er ook veel stroming. De boot heeft 50 zitplaatsen dus keus genoeg. We gaan varen door deze indrukwekkende Katherine kloof. Het is een prachtig gezicht om het water tussen de tientallen meters hoge rotswanden te zien stromen. We zijn erg onder de indruk en blijven foto's en video's maken. De gids vertelt onderweg veel. Katherine river ontspringt op het zandstenen Arnhemplateau en baant zich sinds 25 miljoen jaar een weg door dit plateau naar lager gelegen gebieden en uiteindelijk Darwin. Daarbij heeft ze 13 kloven gevormd. Hij vertelt dat Nitmiluk Cascadenland betekent en dat er zoetwaterkrokodillen in de kloven leven en een enkele keer een verdwaalde zoutwater krokodil. Inmiddels zijn we een half uur verder en komen we bij een plek waar de rotsen begaanbaar zijn en we uit de boot stappen voor een korte wandeling. We lopen naar een paar tekeningen op de rotswand. De gids vertelt dat de Jawoyn, de oorspronkelijke bewoners van deze streek, geloven dat de "Rainbow Serpent", een van de scheppers van de aarde, hier vertoefde en op zoek naar eten was. Bolong, zo heet hij, bewoog zich voort door het plateau en vormde zo de gang van de rivier en haar kloven. Hij rust nu in de 2de kloof en om hem niet te storen laten de Jawoyn hem met rust. Als we teruglopen begint het licht te regenen. Als we net weer in de boot zitten gaat het enorm hozen. Het is echt een tropische bui die snel voorbij is. We boffen opnieuw met het weer. De tocht gaat dezelfde weg terug en opnieuw kijken we onze ogen uit. In een rots is de kop van een krokodil te herkennen. Deze boottocht was echt de moeite dik waard.

We rijden naar ons appartementje voor vannacht en gaan na het inchecken een extra hotelnacht in Perth regelen. Dan is het tijd voor een ontspannend uurtje in ons zwembadje. Het water is aangenaam warm en op dit moment zijn we hier alleen. Dat denken we althans,totdat Andre op de rand van het zwembad een spin ziet zitten.  We weten niet of hij giftig is en laten hem met rust. We eten vanavond in het kleine restaurant van dit complex. Het is de eerste keer dat ik op teenslippers uit eten ga en ik ben niet de enige. De pizza's smaken ons goed. De bediening is vrolijk en we genieten hier van het buiten eten. Als we teruglopen gaat de zon onder en ineens komen er vliegende vossen over. Ze vliegen naar hun slaapplaatsen. Een byzonder toetje op deze prachtige dag.

1. Jeannette:
    19 februari 2024
    Vliegende vossen, wat bijzonder, wist niet dat die bestaan.
  2. Andre&Hennie:
    19 februari 2024
    Het is familie van de vliegende honden dan wel vleermuizen, maat deze waren veel groter dan wij gewend zij. We hadden ze al hangend gezien in Litchfield bij de waterval . Vliegend maken ze nog meer indruk.
  3. Leida:
    20 februari 2024
    Weer indrukwekkende reportage en dito foto-/filmmateriaal! Bedankt!
  4. Andre&Hennie:
    20 februari 2024
    Dank je wel Leida, het is fantastisch om mee te maken en zo te delen.

Jouw reactie