Naar Karijini National Park

12 maart 2024 - Karijini National Park, Australië

Vandaag rijden we landinwaarts naar Karijini National Park. Dit park staat bekend om zijn mooie kloven, in het Engels Gorges. De rit van ruim 4 uur verloopt soepel, we zijn inmiddels gewend om lange afstanden te maken. Voor het binnenrijden van het park tanken wij de auto en onszelf even bij in Auski. We rijden verder en komen al snel bij het Albert Tognolini uitkijkpunt. Bij het uitstappen worden we begroet door een kudde vliegen die ervoor zorgen dat we snel weer in de auto zitten. Dat belooft wat voor de 2 dagen en nachten hier. We rijden door naar het bezoekerscentrum dat veel informatie heeft over het ontstaan en behoud van dit park en de byzondere flora en fauna. Subductie (een aardplaat schuift onder een andere aardplaat door en lift hem omhoog) en erosie vieren hoogtij. En de relativiteit van ons bestaan: als het ontstaan van leven op de aarde (tot nu 3,5 miljard jaar geleden) een uur heeft geduurd, is de mensheid een halve seconde aanwezig. De aboriginals en de europeanen werken hier samen aan behoud en voorlichting. Ook verkopen ze visnetjes om over je hoed en hoofd te doen tegen de vliegen en dat kunnen we goed gebruiken voor ons bezoek aan Dales Gorge aankomen. De dieprode wanden van deze V-vormige kloof vormen een mooi contrast met de groene boompjes en het roestbruine water beneden in de kloof. Tussen de vliegen door genieten we van het mooie uitzicht. Het park is alleen toegankelijk in het noorden en onze "eco- retreat" ligt in het midden hiervan, tussen de verschillende attracties in. Het is nu alleen zo ,dat de weg ernaartoe een gravelweg is, die door reparaties en overstromingen nu niet open is. We rijden om over de geasfalteerde weg en komen aan het eind van de middag aan. De receptioniste vertelt ons dat we tent nummer 20 hebben, en geeft een paar waarschuwingen mee: als je een slang ziet, moet een van beiden de slang in de gaten houden en de ander snel de receptie waarschuwen die zet de slang ergens anders uit; de dingo's niet benaderen maar hun eigen ding laten doen; als er een kikker in het toilet zit kun je die rustig doorspoelen, zij gedijen in het waterbeheerssysteem; graag achteruit inparkeren vooor het geval dat een evacatie nodig is en als het donker is het tentgaas sluiten tegen vliegende mieren. Onze "luxe tent met eigen buiten sanitair" is snel gevonden en we installeren ons. Er is hier geen mogelijkheid om zelf eten te maken dus laten we ons verwennen. De lamsboutjes en de steak zijn van goede kwaliteit en smaken heerlijk. Het is donker als we, met zaklamp, teruglopen naar de tent. In de tent zijn nogal wat vliegende mieren op ons licht afgekomen. Nadat we een aantal hebben doodgeslagen blijven er maar nieuwe komen. Ze blijken door de spleten in de vloer te komen. Daar is niet tegen aan te slaan, we hopen dat zij in het donker ook gaan slapen. De afgelopen dagen hebben we alle electra opgeladen en dat komt goed van pas want er is geen electra na zonsondergang. De kleine lucht blowertjes die wij hebben meegenomen zijn een uitkomst want het is tot laat erg benauwd.

1. Rita:
    13 maart 2024
    Na het lezen van jullie 'onderkoelde' verslag komt slechts één woord bij me op: Helden! 💪🏻
  2. Andre&Hennie:
    14 maart 2024
    Uiteindelijk hebben we vooral last gehad van de vliegen maar dank voor je compliment
  3. Mathilde:
    Helemaal met Rita eens !
  4. Andre&Hennie:
    14 maart 2024
    Uiteindelijk vooral last gehad van vliegen, maar dank voor het compliment
  5. Christa:
    13 maart 2024
    Wat leuk die tent! Midden in de natuur!!
  6. Andre&Hennie:
    14 maart 2024
    Het is heel byzonder om zo midden in de natuur te slapen. Inclusief sterrenhemel en dierengeluiden in de nacht.
  7. Hilda:
    De tent doet me terugdenken aan Namibië 😊
    Succes met de vliegen!
  8. Andre&Hennie:
    14 maart 2024
    Ja, ons ook Hilda, met het sanitair buiten en rode aarde om ons heen.
  9. Frans:
    13 maart 2024
    De natuur is weer prachtig!
  10. Andre&Hennie:
    14 maart 2024
    Dat is zeker zo Frans, soms is het wel een eindje rijden als er wegen zijn afgesloten.
  11. Wilma:
    14 maart 2024
    Succes in jullie tent, slangen kikkers en vliegen klinkt niet als vakantie 🤣🤣
  12. Andre&Hennie:
    14 maart 2024
    De waarschuwingen waren erger dan wat we meemaakten. We hebben vooral last gehad van de vliegen.

Jouw reactie