De hooglanden van Sri Lanka

8 december 2019 - Haputale, Sri Lanka

Wij verlaten Kandy, op naar het volgende hotel (in Haputale) een rit van 4 uur (122 km). Een prachtige route door de Sri Lankaanse hooglanden, met zijn vele theevelden.

(door modderstromen gaat helaas onze pittoreske treinreis van Nanu Oya naar Bandarawela niet door)

Vanuit de auto zien wij de theeplukkers hun werk doen.Wij stoppen bij Theeplantage Glenloch, een schots bedrijf, en krijgen een leerzame rondleiding.

Aan de hand van een takje met vier blaadjes leren wij dat het onderste en grootste blad de zwarte thee gaat worden, daarboven is het groene theeblad vervolgens het witte theeblad en het kleinste zilveren theeblad. Voor de zwarte thee malen en fermenteren ze alle blaadjes en voor groene thee worden alleen de groene en voor witte thee worden alleen de witte gebruikt. Het fermenteren van de zwarte thee vind plaats door het gemalen groen kleurige mengsel bloot te stellen aan een mist van water die door een ventilator over het geheel wordt verspreid. Na enige uren verandert de kleur van groen naar zwart.

Ook de fijnheid van de maling is bepalend voor de smaak, des te fijner des te meer intens de smaak is. Daarom vind na de maling een zeef proces plaats. De overgebleven takjes worden vermalen en als natuurlijk mest over de velden verspreid.

De fabriek komt erg ouderwets op ons over (behalve de zeer moderne elektronische thee kleuren sorteerder), veel herrie en handmatig werk.

Hierna gaan wij vier soorten thee proeven vergezeld van een aangeschafte brownie.

Terug de auto in zien wij, al rijdende, tot onze verbazing een naaldbos. Het is op deze hoogte wel wat koeler, maar toch hadden wij dit met temperaturen van boven de 20 graden niet verwacht.

Wij stappen uit bij een pittoresk vergezicht met  twee meren en diverse watervallen (de Ramboda falls), waar de nodige foto’s worden gemaakt.

Wij bereiken de koloniale stad Nuwara Eliya (“klein Engeland”) met een golfbaan die in 1889 werd aangelegd door de overheersers. Een favoriete verblijfplaats voor de Engelsen, waar wij een korte wandeling maken. Er wordt hier winterkleding verkocht en gedragen, de temperatuurlijst is boven de 20 graden.

Hierna gaan wij naar de sobere maar mooie Hindoe tempel “Sheeta (dame) Amman Kovil”, waarna wij onze lange rit beëindigen bij ons hotel in Haputale (1500m hoog). Het uitzicht is hier fenomenaal. We krijgen vaak een van de de mooiste kamers omdat er weinig toeristen zijn.

1. Janny Nooij-Kapinga:
    8 december 2019
    Wouw, wat weer een mooie dag!
  2. Andre&Hennie:
    9 december 2019
    Echt geweldig ja, elke dag een belevenis.
  3. Jeannette:
    9 december 2019