Een hele warme dag in het mooie Bordeaux

29 augustus 2022 - Bordeaux, Frankrijk

We gaan het centrum van Bordeaux bekijken. De binnenstad is door Unesco verklaard tot werelderfgoed. Dat is te zien ook, waar je ook kijkt staan mooie gebouwen.  Het is vandaag erg warm en we twijfelen niet als we een toeristenbus zien die ons, in anderhalf uur, langs de highlights van Bordeaux rijdt. Dat is beter te doen dan de wandeling langs de Unesco gebouwen die we van plan waren.  Bordeaux is een mooie stad die rijk is geworden door de handel, met name in wijn. Het ligt aan de rivier de Garonne. De gebouwen zijn gemaakt van lichtgeel zandsteen. We rijden langs het Franse vrijheidsbeeld met een dame op de top die losgemaakte ketenen in haar rechterhand, en een tak als vrijheidssymbool in haar linkerhand heeft. Er staat langs de rivieroever een lange rij huizen met leien daken en een hoge begane grond waar de wijnvaten voor de handel opgeslagen lagen. Er staat nog 2 Hollandse huizen, representanten van hoe de stad er voorheen uit heeft gezien. Er staan twee kathedralen. De klokkentorens staan los van de rest van de kerk. De grond is moerassig en men wilde niet het risico lopen dat het gewicht van de toren het hele gebouw scheef zou trekken. Er is een winkelstraat van 1 kilometer lang, de langste van Frankrijk. Aan de overkant van de Garonne is een nieuwe wijk zan het ontstaan met veel oog voor klimaat en sociale projecten. In Frankrijk is men ook bezig hiermee,  evenals met het slavernij verleden dat in de bus genoemd wordt en we wel vaker hebben gemerkt. Migraine noopt ons naar ons appartementje te gaan. Aan het eind van de middag koelen we af in het zwembadje en lopen een rondje langs het meertje. Op afstand ziet ons verblijf er heel mooi uit, van binnen niet. Het is oud en niet onderhouden. We drinken een lokale Bordeaux van Chateau  vieu Robindie goed smaakt bij onze salade.

1. Rita:
    29 augustus 2022
    Het is weer genieten van jullie verslagen en er komen mooie herinneringen boven. 🙏🙏
  2. Andre&Hennie:
    29 augustus 2022
    Wat leuk dat je hier ook bent geweest. Prachtig land om rond te reizen.
  3. Janny Nooij-Kapinga:
    30 augustus 2022
    Nog iets gemerkt van de bosbranden daar?
  4. Andre&Hennie:
    31 augustus 2022
    De bosbranden hebben we niet gezien. Inmiddels heeft het snachts een paar keer geregend dus dat helpt mee. De regio, ten zuiden van Bordeaux, doen we niet aan.
    De glazen gaan we gebruiken en zijn een leuk souvenirtje, de cognac was hier een stuk duurder dan als je het in Nl koopt.