Haputale, Ella, trein, bus en tuktuk

9 december 2019 - Haputale, Sri Lanka

We zitten hoog in de bergen op 1500 meter en dat brengt kou en mist mee. Bij goed weer kun je tot aan de zuidkust kijken, zo'n 100 kilometer ver maar wij halen dat bij lange na niet. De uitzichtpunten in de buurt laten we links en rechts liggen en we beginnen de dag met een wandeling naar het dorp. Daar is het treinstation. De trein vertrekt om 11.13 uur en we hebben nog  twee uur te gaan. We wandelen verder en als Andre en ik het genoeg vinden wil Prasad nog  iets verder door lopen. Hij blijkt opnieuw een ziekenhuis te willen bezoeken, dit keer omdat zijn rechter schouder pijnlijk is. Een unieke kans om even mee naar binnen te gaan. Na de inschrijving op papier kun je in de triageruimte wachten. De dokters werken in de spreekkamer ernaast, met z'n tweeën. Een vrouwelijke en een mannelijke dokter. Er is geen privacy, de spreekkamer heeft aan twee kanten een doorgang met een gordijntje ervoor dat open hangt . Prasad krijgt een recept en haalt bij de apotheek wat pijnstillers op. We wandelen terug naar het treinstation. Onderweg komen we een kerkje tegen dat St. Andrews heet, helaas is hij gesloten. De trein rijdt vandaag,  zij het met een vertraging van 3 kwartier. We stappen in en wachten tot er extra wagons met lading zijn aangekoppeld. We zitten in een coupé met een groep fransen en wat russen en een sri lankaans gezin. De trein stopt bij 5 stations en onderweg ook nog twee keer. De wissels en de overgangen voor het verkeer worden handmatig bediend. Dat zorgt voor veel werkgelegenheid. Het uitzicht is mooi. Na een uur komen we aan in Ella, een stadje dat zich op feestende backpackers richt, vol eetgelegenheden. We lopen via een pad door de bush naar de 9 arches bridge. Deze brug is 100 jaar geleden gebouwd en is alleen van rotsen , stenen en cement gemaakt. Een hele kunst in die tijd. De trein rijdt er  dagelijks in beide richtingen vier maal overheen.  Er zijn veel lokale mensen hier, het is vakantie tijd geworden. Je ziet ook nauwelijks kinderen in hun witte schooluniform meer, alleen die degenen die examen doen. De trein terug vertrekt over vijf uur en we besluiten met lokaal vervoer terug te gaan. Als eerste de bus. Hij heeft de vaart er goed in, gelukkig doen de remmen het ook. De bus stopt als er mensen in of uit willen stappen, er zijn geen vaste haltes. Voorin de bus is verlichting aangebracht die continu verspringt van kleur. De verlichting is aangebracht rondom een boeddha en wat hindoe goden. Onze kerstverlichting is er niets bij. Er zitten buiten ons alleen Sri Lankanen in de bus. De meesten groeten vriendelijk en vaak maken ze een praatje, heel gemoedelijk.  Het laatste stukje gaan we met een tuktuk. Op de achterbank zit ik ingeklemd tussen André en Prasad en kan nog net ademhalen. Een dag vol nieuwe ervaringen en indrukken.

1. Ellen:
    10 december 2019
    Mooie naam voor een plaats vol feest en lekker eten; Ella :). Super leuk weer om even met jullie mee te mogen reizen op afstand.
  2. Andre&Hennie:
    10 december 2019
    Moest ook direct aan je denken, het past bij je.
  3. Jeannette:
    10 december 2019
    Ervaringen, zeker. Jullie maken wat mee. Nog veel plezier.
  4. Andre&Hennie:
    11 december 2019
    We hebben zoveel meegemaakt in de eerste 17 dagen , we gaan nu 3 dagen bijkomen en dan verder naar nieuwe ervaringen.
  5. Hilda:
    10 december 2019
    Beetje bij gelezen, schitterende verhalen!! Geniet lekker.
    Hilda
  6. Andre&Hennie:
    11 december 2019
    Dat doen we Hilda, wat een hoop belevenissen in zo weinig tijd he. We gaan nu 3 dagen bijkomen en dan nieuwe ervaringen opdoen.