De "Haast Pass"

11 februari 2020 - Fox Glacier, Nieuw-Zeeland

Vandaag staat de “Haast Pass” op het programma. Deze bergpas is genoemd naar Julius von Haast, een ontdekkingsreiziger uit de 19de eeuw en voert ons van Queenstown naar Fox Glacier aan de westkust. Een weg uit de top drie van Nieuw Zeeland en we rijden van het ene mooie uitzicht naar het volgende. We hebben geen haast en stoppen om de paar kilometer om te kijken en een foto of video te maken. Via een berglandschap komen we bij Lake Hawae en Lake Wanaka. Beide meren zijn uitgesleten door gletsjers. Daarna voert de weg ons door een rivierenlanschap met grijsgroen water op een bedding van kiezelstenen tussen nieuwe bergen in, sommigen met bomen erop, anderen met kale steile toppen. Later zien we ook bergtoppen met ijs erop. Twee watervallen, de Fantail Falls en de Thunder Creek Falls, maken het plaatje meer dan compleet. In de loop van de middag komen we aan bij Ship Creek, aan de Tasmaanse zee en zwaaien in gedachten naar Australië . De duinwandeling hier voert binnen 1 kilometer over het kiezel en keienstrand, door regenwoud, en langs een wet land. Naast een paar vogels vliegen hier vooral irritante zandvliegen. Als laatste zien we bij Knight Point aan de kust rotsen in de branding, een soort mini-apostelen. We hebben onze actioncam vandaag op de motorkap van de auto gezet en gaan een paar uur besteden om alle foto’s en video’s te bekijken. Voor ons staat deze route op de eerste plaats.

1. Arianne:
    11 februari 2020
    Terechte eerste plaats lijkt me, wat een prachtige plaatjes!
  2. Andre&Hennie:
    11 februari 2020
    Het was zo mooi, ben jij hier ook geweest?
  3. Anjo:
    Jaloersmakend, heel mooi.
  4. Andre&Hennie:
    11 februari 2020
    Het is een prachtig gebied en heel afwisselend. We voelen ons ook bevoorrecht om het te kunnen meemaken.
  5. Arianne:
    12 februari 2020
    Ik ben daar inderdaad ook geweest... Fijn om al dat moois weer terug te zien, al is het op foto's.
  6. Andre&Hennie:
    13 februari 2020
    Als je er zelf geweest bent zegt het veel meer he, leuk om je zo opnieuw mee te kunnen nemen naar dit mooie land.