Grottempel en gouden tempel Dambullah, Ayurveda behandeling op Sinterklaasdag

5 december 2019 - Dambulla, Sri Lanka

Veel plezier met Sinterklaas !

Vanmorgen zijn we op bezoek geweest in de grottempels geheten Dambulla Raja Maha Vira.

Sri Lanka  heeft heel veel koningen gehad in de loop der eeuwen. Een van de koningen verbleef in dit bergachtige gebied, nadat hij gevlucht was uit Anaradhapura voor een invasie van Indiase Tamils. In dit gebied hakten monniken grotten uit in de rots en maakten daar tempels in. In de loop van de eeuwen zijn de grotten vergroot en verfraaid. Ze staan vol met boedda beelden. Het leek wel een uitstalling voor de verkoop ervan. Op het plafond schilderingen die gemaakt zijn met inkt uit kruiden en nog steeds helder van kleur zijn. Halverwege de berg is een grote goudkleurig boeddabeeld geplaatst in de vorige eeuw, vandaar de alternatieve naam goude tempel.

Het regent hier dag en nacht met soms even een pauze. Prasad probeert ons op deze drogere momenten naar een bezienswaardigheid te loodsen en dat lukt tot nu toe erg goed, meestal hebben we een klein buitje bij de bezienswaardigheid en aan het eind, als we richting auto gaan, neemt de regen weer toe.

Hierna zijn we naar een Ayurveda behandelcentrum gegaan om dat ook eens mee te maken. André en ik zijn aan voor en achterkant gemasseerd. Daarna gingen we stomen in een kamertje waar kruiden op de vloer lagen. Ik moest twee uur slapen om er van bij te komen en voel me nu weer goed. In ons boekje staat dat alles in een Ayurveda behandeling persoonlijk wordt afgestemd, blijkbaar zijn wij identiek want we kregen allebei precies dezelfde behandeling.

Onderweg hebben we een gekookte maiskolf gegeten. Bij thuiskomt vonden we twee ( handdoek) zwanen op ons bed. Een mooie afsluiting voor vandaag.

1. Ellen:
    5 december 2019
    Klinkt weer goed allemaal! Hoe smaken de pepernoten en gevulde speculaas aan de andere kant van de wereld?
  2. Andre&Hennie:
    5 december 2019
    Dank je, hier geen speculaas helaas. Volgend jaar weer. Had Sinterklaas nog wat voor jou meegenomen?
  3. Ellen:
    5 december 2019
    Helaas niet, alleen voor de brave kindjes.
  4. Rob Turk:
    5 december 2019
    Dit jaar weer niets gekregen. Shit… ik begin nu opeens iets te vermoeden…
  5. Andre&Hennie:
    Ooit wat gekregen?
  6. Rob Turk:
    5 december 2019
    Heel leuk om zo met jullie mee te kunnen genieten!
  7. Andre&Hennie:
    6 december 2019
    Wij vinden het ook leuk om jullie op deze manier mee te nemen.
  8. Arianne:
    5 december 2019
    Doet me erg denken aan Thailand, qua landschap en tempels. Prachtig! Fijn dat je het fysiek kennelijk goed aan kunt Hennie!
  9. Andre&Hennie:
    6 december 2019
    Landschap en tempels hebben zeker veel van Thailand weg Arianne. Wij voelen ons hier relaxter, dat komt denk ik ook dit de manier van reizen, veel flexibeler dan in een groep en veel meer contact met de bevolking die heel vriendelijk en ontspannen is. Fysiek ben ik zeker in goede staat, 2 weken voor vertrek nog een zenuwbehandeling gehad en dat heeft goed uitgepakt. De top van de leeuwenrots heb ik op de video van Andre gezien en niet live.
  10. Jan en Ditzy van Beusichem:
    5 december 2019
    Mooi groen landschap, ben eigenlijk vanuit mijn vakgebied wel benieuwd wat er groeit....
    Leuk om zo een inkijk te hebben in jullie reis dmv tekst en foto/video's. Super leuk!
  11. Andre&Hennie:
    6 december 2019
    Ww hebben al veel gewasen gezien. De bekende tropische vruchten zoals banaan, kokosnoten, mango, papaya, bonen, rijst. Vandaag gaan we een kruidentuin bezoeken, we gasn extra opletten Jan.