Fox Glacier

12 februari 2020 - Fox Glacier, Nieuw-Zeeland

Deze ochtend begint bewolkt, dus kiezen wij ervoor om in het dal te blijven en in de middag richting de Fox gletsjer te gaan. Beneden in het dal ligt een meer “Lake Matheson” waar een mooi pad omheen loopt. Lake Matheson wordt een “spiegel meer” genoemd, omdat door het donkere water alles bijna perfect weerspiegeld wordt. Op betere dagen kan je naast de vegetatie ook Mount Cook en Mount Tasman in het water zien.  Lake Matheson is de plaats waar 14.000 jaar geleden Fox Glacier geëindigd is, nu zit er ruim 6 km tussen het meer en wat over is van deze gletsjer.

In de middag is de bewolking wat hoger gaan liggen, maar helaas niet helemaal verdwenen. Wij kunnen de hooggelegen Fox Glacier niet waarnemen, maar besluiten wel de wandeling in zijn richting te maken. Fox Glacier is nog steeds 12 km lang en start van een hoogte van 2600 meter tot aan 300 meter boven zeeniveau en eindigt in een regenwoud. Hij is vernoemd naar een Nieuw Zeelandse minister-president die hier in 1872 op bezoek kwam. Het is een wandeling door een dichtbegroeid regenwoud, rijk aan varens en andere lage vegetatie. Bij het eindpunt van de route aangekomen zien wij de morene, puinwaaiers en een waterval. Een bizar landschap.