Van Exmouth naar Coral Bay

18 maart 2024 - Coral Bay, Australië

Vandaag gaan we naar Coral Bay dat 170 kilometer naar het zuiden ligt. De route zou 1 1/2 uur duren maar we hebben er iets langer over gedaan. We willen graag nog een keer naar de noordpunt van het schiereiland waarop we nu zitten. Daar zijn we in de afgelopen dagen, op weg naar de snorkel lokaties, twee keer langs gereden. Vandaag hebben we de tijd om daar de toerist uit te hangen. Bij de noordelijke punt zien we in de branding, die wel 5 rijen golven heeft, de overblijfselen van een wrak liggen. De SS Mildura raakte hier in 1907 in dikke mist aan de grond, met haar lading van 500 stuks vee en verging. De bemanning kon na 8 dagen gered worden door een passerend schip. Er werd besloten het vee overboord te zetten in de hoop dat ze naar de kust konden zwemmen. Helaas verdronk het leeuwendeel. Naar aanleiding van deze scheepsramp is er een vuurtoren geplaatst. Daar gaan we ook even kijken. De vuurtoren ligt hoog en geeft ons een prachtig uitzicht over een groot deel van het schiereiland. Aan twee kanten zien we de oceaan, en door het midden loopt een gebergte dat deels groen is door de lage begroeiing, deels rood door de ijzerrijke grond en deels geelbruin door de rotsen zelf. Aan de horizon van de oceaan kun je aan de noordkant twee eilandjes zien liggen, die de  Muiron eilanden heten. We rijden verder richting het zuiden en komen bij Jansz Excess, een toegang tot een hele rustige baai met een smalle zandstrook, heerlijk sereen om daar te zitten en naar de golven te luisteren. Het weer is overigens wat beter te doen, rond de 35 graden met een windje. De temperatuur gaat de komende dagen, tot ons plezier, wat zakken. Onze volgende stop is Turqoise Bay, waar het water prachtig turqouise is en het zand bijna wit. Ook weer een plaatje. Als laatste doen we South Manda aan, dat uit  grind en stenen bestaat en een uitloper is van het gebergte midden op het schiereiland. Ook mooi maar minder idyllisch. Dan willen we langs de kust doorrijden naar het zuiden maar helaas is dat niet mogelijk. De weg is een zandweg en dat trekt onze 2WD niet. Er zit niets anders op de de 90 kilometer, die we hebben gereden, weer terug te rijden naar Exmouth en dan onze rit naar Coral Bay te vervolgen. We zien onderweg naar het zuiden veel vlaktes met weinig begroeiing en veel termietenheuvels. Een deel van de weg herkennen we van de heenreis naar Exmouth, 3 dagen geleden. Er zijn ook stukken die ons aan Namibië herinneren: een woestijn van rood zand. We zien in de verte bewolking hangen, van waaruit 8 verschillende buien, recht naast elkaar, naar beneden komen. De buien wisselen een helder stuk lucht af, een bijzonder fenomeen. Aan het eind van de middag komen we aan in Coral Bay. Onze studio is een prima onderkomen, niet groot, maar verreweg de duurste van onze hele reis, puur door de lokatie. Het plaatsje met 250 inwoners,is om de baai heen gebouwd en is alleen op toerisme gericht. De baai zelf ziet er prachtig uit, licht strand, aqua kleurig water en mensen die er heerlijk toeven. Het is de drukste plek tot nu toe. Als ik vraag waar je kunt snorkelen is het antwoord: waar niet. Nu al weer zin in morgen, dat een stranddagje gaat worden. We kijken om half zeven naar de mooie  zonsondergang over de baai en gaan dan een hapje eten.

Jouw reactie