Doubtful Sound

7 februari 2020 - Te Anau, Nieuw-Zeeland

Vandaag maken we een dagtocht door Fjordlands National Park. Hierin liggen de 14  fjorden van Nieuw Zeeland die onterecht Sounds genoemd worden. Fjorden zijn ontstaan door de druk van gletsjers, Sounds zijn uitgesleten door rivieren. Toen captain Cook dit fjord ontdekte noemde hij het Doubtful Sound. Hij dacht dat het door rivierwerking was ontstaan en had twijfels of hij erin en uit zou kunnen zeilen. Vanaf het land bereik je dit fjord via een boottocht over Lake Manapouri, dat 440 meter diep is en een busrit over de Wilmot Pass, die wij beiden meemaken. Daarna overgestapt in de boot die 2,5 uur door het fjord vaart. Dat levert prachtige plaatjes op. We boffen enorm, het regent hier 200 dagen per jaar en dan valt er 6 tot 9 meter. Dat deed het gisteren en morgen maar vandaag is het droog. Langs het fjord zijn verschillende watervallen tot 800 meter lang, die dan weer watercascades heten omdat het water niet echt valt maar langs de wand naar beneden stroomt. Verder heb je hier boomlawines. De bomen die hier groeien, de zogeheten beechtreas, kunnen alleen op de top een beetje wortelen, de rest van de wanden is graniet. De bomen langs de wand hangen als het ware aan de bovenste bomen. Op een gegeven moment wordt dat te zwaar en stort er een heel stuk vegetatie naar beneden. Het duurt 150 jaar om dezelfde begroeiing terug te krijgen. Langs de wanden zien we regelmatig een kaler stuk als resultaat hiervan. Aan het eind van de middag maken we dezelfde tocht terug. Andre schrijft terecht in het bezoekersboek : wat een geluk dat we hier vandaag konden zijn.

1. Marielise:
    7 februari 2020
    ongeloflijk wat ziet dat er prachtig en indrukwekkend uit. geniet ervan
  2. Andre&Hennie:
    7 februari 2020
    Het was ook zo mooi, we hebben genoten.
  3. Hilda:
    7 februari 2020
    Het zijn weer prachtige verhalen en foto’s.
    Heerlijk om te lezen.
  4. Andre&Hennie:
    7 februari 2020
    En heerlijk om mee te maken. Fijn dat je zo mee kunt genieten