Dagje Darwin, “Museum and Art gallery” en de Dripstone Cliffs

18 februari 2024 - Darwin, Australië

Vandaag staat een bezoekje aan het “Museum and Art Gallery of the Northern Territory” op het programma. Wij zijn blij verrast, naast cultuur en flora en fauna en prehistorie is er ook een afdeling over Cyclone Tracy die hier in 1974 aan land kwam. Na de eerste storm kwam het oog van de cycloon aan land waardoor de mensen dachten dat het ergste voorbij was, maar na het oog kwam de cycloon met een furieuze kracht (windstoten van 270 km/uur) over Darwin heen. Dit zorgde ervoor dat 75% van alle huizen beschadigd werden of verdwenen. Hierna werden de nieuw te bouwen huizen zo veel als mogelijk cycloon bestendig gebouwd.

Op de afdeling fauna komen wij een opgezette zoutwaterkrokodil van 5,1 meter tegen. Deze krokodil viel in de jaren zeventig boten aan en werd “Sweetheart” genoemd. Sweetheart komt van “zwaargewichtkampioen” van Sweets Billabong. Tijdens de poging om hem te vangen met behulp van een te hoge dosis spierverslapper, is hij overleden en later opgezet.

Na het bezoek aan het museum rijden wij naar de Dripstone Cliffs (in het Casuarina Coastal Reserve). De siltstenen kliffen bevatten veel ijzer en de ijzeroxide lijkt naar beneden te druipen. Ondanks de waarschuwingen voor gevaren als de aanwezigheid van de “Box Jellyfish” (kubuskwal) en zoutwater krokodillen is het heerlijk om met een windje over het bijbehorende strand te wandelen.

Eind van de middag doen wij de boodschappen voor de komende twee dagen, morgen moeten wij op tijd weg vanwege de lange rit naar het Kakadu National Park.

Thuis aangekomen doen wij nog een duik in het zwembad op de derde verdieping waarna weer een avondmaal genuttigd werd (gisteravond kwam het er niet van!)

1. Wilma:
    18 februari 2024
    Indrukwekkende krokodil
  2. Andre&Hennie:
    19 februari 2024
    ja Wilma, veel groter worden ze niet ;-)
  3. Loes:
    18 februari 2024
    Zelfs dàt kan!!!!!!!!!
    Vanuit de lucht gefotografeerd worden!!!!!!!!!!!!!!!!! Leuk zo samen!!!!!!!!!!!!!!!
  4. Andre&Hennie:
    19 februari 2024
    Hahaha Ja loes, het maakt voor die drone niet uit !

Jouw reactie