Een dag aan en op het water rond Darwin

17 februari 2024 - Darwin, Australië

De regen van gisteravond levert ons vandaag een nog hogere luchtvochtigheid op. De zonnebril beslaat als we uit de auto stappen om naar de Nightcliff pier te gaan. Daar staat een hoop wind waardoor het prettig is om de pier even op te lopen. Door de wind slaan de golven hier op de rotsige kust, die spectaculair geel en rood gekleurd is. Het water van de Timorzee is niet mooi aquamarijn maar zanderig en grijs, zoals we dat van de Noordzee kennen. Hier vlakbij ligt Mindil Beach. Daar rijden we ook even langs. Het strand is afgezet met hekken zonder duidelijke reden. Misschien door de storm die hier, één dag voordat wij in Darwin aankwamen, gewoed heeft ? Het weer lijkt zich opnieuw om ons heen te plooien, zoals vier jaar eerder ook al aan de oostkust.

Vanmorgen hebben we, voor overmorgen, een boottocht geboekt door de Katherina Gorge (kloof), een hoogtepunt in Kakadu National Park. Het is een rit van 4 uur enkele reis, maar het wordt de moeite waard. Om niet in een dag heen en weer te hoeven gaan boeken wij aldaar één overnachting. De boottocht wordt georganiseerd door Nitmiluk Tours, een organisatie die door de inheemse bevolking, de Jawoyn, wordt gerund en waarbij de winst terug vloeit naar de gemeenschap. De Katherina Gorge wordt aangeprezen als een doolhof van waterwegen, slingerend langs 12 km steile rotsen, meer dan 70 meter hoog, een 'must visit' voor alle bezoekers van het Northern Territory. De Katherine River zelf is 328 km lang en heeft een hoogteverschil van 384 meter. Zowel zoet als zoutwater krokodillen leven in de rivier dus daar gaan we niet zwemmen.

's Avonds gaan we met de boot een toer door de haven doen tijdens de zonsondergang, een zogeheten "Harbour dinner cruise". We hebben er veel zin in. Bij aankomst worden we aan een mooi gedekte tafel neergezet, met naast ons andere tafeltjes voor 2 personen. We hebben een leuk gesprekje met het stel naast ons, dat uit Melbourne komt en hier een week vakantie vieren. Zij is politieagent en werkt in een team met als speciale taak de inheemsen. Bij het verlaten van de aanlegsteiger krijgen we safety instructions en een verhaal van een lokale aboriginal hier. We gaan op het voordek zitten waar het heerlijk is, fijne temperatuur en een windje met mooi zicht op de zakkende zon. Als het eten klaar is gaan we naar binnen. Er is een buffet met onder andere stukjes krokodil en kangoeoroe. De kapitein stuurt het schip de ruwe zee op in plaats van de rustige baai, met moeite lukt het om met een vol bord ons tafeltje te bereiken. De boot wordt alle kanten opgegooid en wij voelen ons beiden inmiddels flink zeeziek en gaan direct naar buiten. De boot vaart inmiddels op open water in plaats van de beschutte wateren van de haven, wat wij verwacht hadden. Samen met twee andere passagiers voeren we de vissen en zitten de rest van de boottocht buiten uit. Na een dik uur komt de boot in rustig vaarwater terug en ligt bijna een uur stil. Er wordt net voor aankomst, nog een verhaaltje verteld over cycloon Tracy die in 1974 een groot deel van Darwin heeft verwoest en klaar is de cruise. Het was helaas niet wat we ervan verwacht hadden.

1. Wilma:
    18 februari 2024
    Misschien niet wat je er van verwachte maar wel een bijzondere ervaring!
  2. Andre&Hennie:
    19 februari 2024
    Wij laten dit soort ervaringen graag aan anderen :-(
  3. Frans:
    21 februari 2024
    ojee sterkte!!!
  4. Andre&Hennie:
    22 februari 2024
    Dank Frans, ik ben alweer hersteld😜

Jouw reactie