Cristchurch

21 februari 2020 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Onze kennismaking met Cristchurch zetten we vanmorgen voort. In het centrum zijn autoloze straatjes met winkels en diverse eettentjes. We komen terecht bij een binnenplaats met allerlei stalletjes met verschillende soorten eten en restaurantjes, Riverside Market. Een medewerkster spreekt ons aan en vertelt dat deze locatie vorig jaar oktober is geopend. Het is in eerste instantie als tijdelijke locatie gestart na de aardbeving om wat levendigheid in de stad terug te brengen. Veel bedrijfjes hadden hun locatie op de plek van de aardbeving en zijn hier opnieuw begonnen. Er hangt een klok uit het Centraalstation die bij de eerdere aardbeving in september 2010 stil was blijven staan. Nu loopt hij weer net als de bedrijfjes hier. In de middag maken we een rit naar het schiereiland Banks Peninsula wat een baai heeft met verschillende inhammen, heel mooi om te zien. Via Lake Forsyth dat vol zit met zwarte zwanen en hun jonkies rijden we terug naar ons hotel waar we ons gaan voorbereiden op het Noorder Eiland. ’s Avonds gaan we in de gezellige stad wat eten en lopen een stukje langs de rivier. Op de weg terug komen we langs verschillende panden die gestut worden door een stalen constructie. We zien ook nieuwe moderne gebouwen en gerenoveerde oude panden. Verder zijn er veel pleinen met gravel waar ooit wat heeeft gestaan en die nu als parkeerplaats worden gebruikt. Ook aan de achterkant van het pand waar wij verblijven zijn een aantal gravelpleinen. De gevolgen van de aardbeving, 9 jaar na dato, zijn hier nog duidelijk aanwezig.