Botanische tuin Kandy

7 december 2019 - Kandy, Sri Lanka

Vandaag bezoeken we de Botanische tuin van Kandy.

De weg ernaar toe gaat langs allerlei mooie huizen die aan de rivier zijn gebouwd.  Een mooie plek om te wonen maar ook een gouden kooi, alles is omheind met muren.

De botanische tuin is door de Engelsen aangelegd, het is prettig om weer eens in een mooi geoganiseerde omgeving te zijn. Er zijn bomen uit allerlei windstreken geplant en we wandelen er heerlijk rond. Op een gegeven moment horen we een hoop gekrijs uit een paar bomen komen,  er hangen allerlei ovale dingen in. Tot dat er een gaat vliegen en we ze herkennen als vliegende honden, nooit eerder gezien ! Ze hebben enorme vleugels met een geschatte spanwijdte van meer dan een meter (zie ons filmpje).

Prasad is in deze regio opgegroeid en verblijft snachts bij zijn ouders. Hij vertelt dat een kennis van 43 jaar oud is overleden aan een hartinfarct. Hij was politie agent en laat vrouw en twee kinderen achter. Zij krijgen van de overheid, de werkgever van hem, wel een soort uitkering zolang de kinderen schoolgaand zijn. De Singalesen hebben denk ik dezelfde genetische aanleg als de Hindoestanen uit Suriname. Zij zijn veel gevoeliger voor hartvaatziekten en diabetes. Er is hier wel wat preventieve zorg, onderweg zagen we een diabetes behandelcentrum waar je begeleid wordt in eten, sporten en suiker en bloeddrukcontroles, zeg maar de Sri Lankaanse Tanja en Sharmila.

Onderweg zagen we een beeld van een soldaat, deze staat symbool voor de gesneuvelde soldaten van het Sri Lankaanse leger in de burgeroorlog. Een beeld voor de gevallen Tamilstrijders hebben we niet gezien, de loyaliteit ligt hier duidelijk aan een kant. Naar aanleiding hiervan zijn we even gestopt bij een andere begraafplaats, van soldaten die in de tweede wereldoorlog zijn gesneuveld.  Zowel Engelse als Sri Lankaanse soldaten hebben in 1942 samen een aanval door Japanners op Trincomalee aan de oostkust afgewend.

De rest van de dag genieten we van dit mooie hotel met een geweldig uitzicht op de rivier en een aangename temperatuur van rond de 24 graden.

1. Mathilde:
    7 december 2019
    Hele mooie plaatjes weer.
    Hebben ze daar naast de POH somatiek, ook een soort Rita en Mathilde , voor de meer verborgen psychische problematiek ?
  2. Andre&Hennie:
    7 december 2019
    Dat ben ik nog niet tegengekomen, ik denk dat veel verborgen blijft hier. Sociale druk is best groot en ongewenst gedrag wordt niet geaccepteerd. Prasad zou zijn eigen zoon, mocht hij homoseksueel zijn, niet meer willen zien. Want dan wordt hij daarmee geassocieerd en dat is niet acceptabel hier.
  3. Rita:
    7 december 2019
    Wederom een indrukwekkend verslag. Wat hebben wij het dan goed in Nederland!
  4. Andre&Hennie:
    7 december 2019
    We hebben het in Nl zeker goed, ook qua sociale voorzieningen voor iedereen.
  5. Rita:
    7 december 2019
    Wederom een indrukwekkend verslag. Wat hebben wij het dan goed in Nederland.