Boeddhistische tempels, oudste tempelcomplex Maha Vihara, en Mihintale.

29 november 2019 - Anuradhapura, Sri Lanka

Vanmorgen een bezoekje aan het oudstd boeddhistisch tempelcomplex, gebouwd in de derde eeuw voor Christus. Centraal staat een oude boom, de takken worden gesteund met gouden stutten. De boeddhisten komen hier om te offeren, lotusbloemen, rijst en melk voor boeddha en spullen voor de monnikken zoals kleding, scheerspullen en eten. Er was een heel vredige sfeer, sereen, overal zitten mensen her en der te bidden. We hebben een bandje om onze pols gekregen waarover iemand van de tempel goede dingen uitgeproken heeft.

Daarna zijn we naar Mihintale geweest, op deze hoogste rots zou een monnik uit India in de derde eeuw voor christus de koning tot het boeddhisme hebben bekeerd, de bakermat van het boeddhisme in Sri lanka. Wij hebben deze rots ook beklommen en wel blootsvoets. Boven op de rots het Nirvana gevonden. Met een mooi uitzicht over groene bomen en rijstvelden als beloning. Toen we bijna beneden waren begon het flink te hozen. We schuilden onder een golfplatendakje. De locals moetsen lachen dat Andre niet onder het dakje pastte zonder te bukken, ze gaven ons beiden een stoel om op te zitten, zo vriendelijk. Gelukkig kwam Prasad ons met paraplu redden.

1. Theo:
    29 november 2019
    geweldig wat jullie achter elkaar allemaal meemaken
    en nog tijd nemen voor uitgebreid verslag
    leve de digitechniek
  2. Andre&Hennie:
    29 november 2019
    Leve de digitale tijd, we hebben nu alle tijd, het regent maar door
  3. Arianne:
    29 november 2019
    Zo'n gids, met zijm kennis en uitleg (en paraplu) is goud waard!
    En ja, het kan daar flink regenen. Maar je hebt in ieder geval geen natte schoenen gekregen...
  4. Andre&Hennie:
    29 november 2019
    Dat is hij zeker maar de voeten en schoenen soppen nog steeds.. Zelfs de was is na een dag en nacht nog steeds nat. Hoge luchtvochtigheid hier.
  5. Tanja:
    29 november 2019
    Bijzondere leefstijl hè dat boeddhisme. Ik hou er ook wel van. Wij hebben het in Thailand mogen ervaren. Een polsbandje gezegend door een monnik “for good luck” is altijd meegenomen nietwaar🤗🙏
  6. Andre&Hennie:
    29 november 2019
    Ja dat zeker. Ik vond het hier relaxter dan in Thailand, hier mag een monnik ook met vrouwen praten, dat was in Thailand not done.
  7. Rita:
    29 november 2019
    Heel indrukwekkend. Ik geniet van jullie verslagen!
  8. Andre&Hennie:
    Leuk om te horen Rita
  9. Frans van Groeningen:
    29 november 2019
    Geniet ervan. Een troost voor André, vanwege de regen hier ging het golfen niet door.
  10. Andre&Hennie:
    Jammer voor jullie!
    Wij zijn tot op de onderbroek nat geregend vandaag. En ook weer snel droog met 30 graden Celsius