De bizarre meren van Esperance

1 februari 2024 - Esperance, Australië

Esperance is omringd met tientallen kleine meertjes met een enorme variëteit in kleuren, van melkachtig lichtblauw naar koperbruin. Wij doen een route langs een aantal van deze meren, beginnende met Pink Lake. Dit meer was vroeger roze van kleur, maar door vroegere zoutwinning en de aanleg van de “Highway” en treinrails is de waterstroom naar het meer veranderd. Hierdoor is het meer melk-blauw geworden. Uiteindelijk blijken alle meren in de buurt van Esperance zoutmeren te zijn, maar verschillen ze enorm van kleur. Lake  Warden (melk groene kleur), Windabout lake (groene kleur), Skeleton lake (bruin zwarte kleur), Mullet lake (groene kleur), Ewans lake (bruine kleur), Bannitup lake (koper bruine kleur)

We trachten ze allemaal te bezoeken, wat niet makkelijk blijkt te zijn omdat, behalve Pink lake, de meren rondom bebost zijn en ze niet echt een toeristische attractie zijn. Er wordt dan ook in geen van allen gezwommen.

Thuis gekomen loopt Hennie nog even naar de receptie om te vragen welk diertje het bult landschap op haar rug en armen gisterenavond heeft veroorzaakt (tijdens de wandeling naar de pier). Een van de schoonmakers weet te vertellen dat rond deze tijd de “Black flies” in ruime mate aanwezig en erg actief zijn rond Esperance. Beestjes van 5 tot 15mm groot, welke agressieve bijters blijken te zijn. De jeuk is met een zalfje snel weggewerkt, het landschap blijft een paar dagen.

In de avond doen wij domino’s pizza aan en kopen wij een multi game spel (schaken/dammen/backgammon etc.) die wij na de pizza direct uittesten.

1. Wilma:
    4 februari 2024
    Zo veel diversiteit in Australië. Bijzonder de oorsprong van deze geleide meeren
  2. Andre&Hennie:
    5 februari 2024
    Het is heel divers hier, Wilma. En al die verschillende kleuren maakt het zo mooi

Jouw reactie