Bay of Islands

26 februari 2020 - Bay Of Islands, Nieuw-Zeeland

Heerlijk rustig aan de dag begonnen, pas om 14:00 uur zijn wij welkom aan boord van een catamaran. De “Explore Bay of Islands” tour gaan wij maken, vertrekt vanaf Paihia (een stadje ten zuiden van ons), hier vandaan varen wij naar Russel om nog wat nieuwsgierige toeristen op te halen en gaan wij een aantal van de 144 eilanden zien die deze archipel rijk is. Onderweg gaat de boot langs een kompleet onder gescheten rotspunt “Bird Rock”, de stank is er enorm maar de Jan van Genten vliegen er af en aan onder het motto van “eigen poep stinkt niet”. Ondanks deze stevige lucht heeft een zeehond besloten daar een middagdutje te gaan doen. Het volgende eiland die wij aandoen is tevens het eindpunt van de vaarroute Motukokako Island, dit is het eiland van de “Hole in the rock”. Dit punt ligt in Pacific Ocean (de grootste oceaan ter wereld), helaas vind de kapitein het water te onstuimig om er door heen te varen. Wel is er een grot in deze rots waar het het schip vakkundig met de achterkant ingestuurd wordt. Hierna varen wij, met uitzicht op vele eilanden, naar ons “diner” eiland Urupakapuka (zo een naam verzin jezelf niet!). Hier staan de Nieuw Zeelandse BBQ gerechten al klaar om de, iets te dikke, toeristen gelukkig te maken. Hennie besluit na de snelle hap de zee in te duiken om te gaan snorkelen en ik ga voor de wandeling naar de top, waarvandaan een prachtig panorama over een groot deel van de “Bay of Islands” te zien is. Op een van de palen die de route aangeven zat een ijsvogel, helaas te schuw om heel dicht te benaderen. Tevens denk ik dat er een kiwi rondliep met jong, maar deze was al snel in het hoge gras verdwenen. Ook op dit kleine eiland zijn weer diverse vallen te zien, tenslotte wil Nieuw Zeeland in 2050 af zijn van de (geïmporteerde) roofdieren. Helaas kunnen veel van deze roofdieren zwemmen waardoor ook dit eilandje bereikt kon worden. Na een verblijf van anderhalf uur op het eiland werd de meute weer door de catamaran opgehaald en via de omgekeerde prachtige route terug gebracht.

1. Ed:
    29 februari 2020
    Hole in the rock hij bestaat nog. Moet daar ook nog een plaatje van hebben. ☺️☺️
  2. Andre&Hennie:
    29 februari 2020
    Plaatje heb je bij deze!